GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1996 - pagina 54

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1996 - pagina 54

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

toom was gehouden, kon met het onderzoeksrapport in de hand alle schroom laten varen: "Als iedereen het doet, waarom wij dan niet?" Datgene wat veel mensen doen, kan geen vreemde aberratie van de natuur zijn. Een enkeling die een verbod overtreedt, is een zondaar of een boef. Maar wanneer het verbod massaal wordt overtreden, ligt het voor de hand te denken dat er met het verbod zelf iets aan de hand moet zijn. De feiten kunnen de moraal ondermijnen. Om die reden probeerden veel Amerikaanse gezagsdragers en media het onderzoek van Kinsey te negeren. Maar dat lukte niet echt. Kinsey werd zelfs door Congresleden van onvaderlandslievendheid beschuldigd. Het was in de tijd dat Amerikaanse soldaten naar Korea werden gestuurd. Als die soldaten zouden horen dat een kwart van de vrouwen buitenechtelijke seks heeft, zou dat de gevechtsmoraal van het leger kunnen ondermijnen. Allemaal de schuld van Kinsey. Seks is een blinde kracht, was het min of meer impliciete uitgangspunt van het eerste grootschalige seksonderzoek van Kinsey. Hij constateerde die seksuele a-moraliteit op een enigszins gelaten, wetenschappelijk neutrale wijze: zo zit dat nu eenmaal. En Kinsey stond in zijn opvattingen over seks als blinde kracht niet alleen. De mens werd zowel door vrijzinnigen als door conservatieven gezien als een bundel hormonen, een verzameling wilde, onstuimige aandriften en begeertes. Hoe die seksuele behoeftes zich uiten en op wie zij zich richten, blijft in WETENSCHAP,

CULTUUR

wezen onvoorspelbaar. Die seksuele driften zijn aangeboren of genetisch bepaald, in ieder geval verander je ze niet zomaar; ze zitten nu eenmaal in de aard van het beestje. Seks is irrationeel, een tijdbom onder de traditionele moraal. De vrijzinnigen bejubelden de ongeremdheid van de begeerte, die moest worden bevrijd uit de beknelling van de moraal; de conservatieven waren daarentegen beducht voor het anarchisme van de lust, die juist stevig aan banden moest worden gelegd. De hormonale aandriften - daar was iedereen het wel over eens - luisteren naar hun eigen regels, en die regels kunnen haalcs staan op wat maatschappelijk aanvaardbaar is. De lusten laten zich niet zo heel gemalckelijk kanaliseren binnen het huwelijk. In wezen is de menselijke seksualiteit niet degelijk en betrouwbaar, maar een zeer raadselachtig en in potentie explosief fenomeen. DOODGEWOON

"Onze filosofie was dat er niets magisch schuilt in seks." Deze zin valt te lezen in het boek 'Seks: het definitieve onderzoek'. Het onderzoek van Robert T. Michael en nog drie andere onderzoekers [föhn H. Gagnon, Edward O. Laumann en Gina Kolata], is in 1994 in Amerika gepubliceerd en een jaar later ook in Nederlandse vertaling (bij uitgeverij Prometheus) uitgebracht. De studie is met het nodige tromgeroffel gepresenteerd als het eerste be-

et) SAMENLEVING

5i

-JANUARI/FEBRUARI

I')')6

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's

VU Magazine 1996 - pagina 54

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's