GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1996 - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1996 - pagina 53

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Seks a la Carte Koos

NEUVEL

Hoe vaak doen we het, hoe en met wie? Op zulke en vele andere vragen proberen grootschalige onderzoeken een antwoord te geven. Seksualiteit wordt in zulke studies doorgaans gepresenteerd als een vorm van voorspelbaar, sociaal gedrag. Zo beschouwd schuilt er niets magisch meer in seksualiteit.

IMPERTINENTE VRAGEN

O

seksleven met de eigen partner weer veel opwindender.

p een zeker moment ging Alfred Kinsey zelf maar op pad. Als wetenschapper was hem gevraagd een cursus over huwelijk en seksualiteit te verzorgen. Dat wilde hij wel, graag zelfs, maar deskundig achtte hij zichzelf absoluut niet. Van huis uit was hij evolutiebioloog en de menselijke relatievormen waren niet bepaald zijn specialiteit. Maar toen hij de cursus begon voor te bereiden en zocht naar feitenmateriaal op het terrein van de seksualiteit, deed hij een verrassende ontdekking: er was niets. Hij moest het werk dus zelf doen. Eind jaren dertig begon hij en veertien jaar lang interviewde hij mensen over h u n intieme leven. Hij wilde niet zomaar de geschiedenissen van een paar mensen registreren; zijn onderzoek moest een omvattend beeld geven van seksualiteit in Amerika. Het moest een grootschalig onderzoek worden. Hij en zijn medewerkers stapten daarom gevangenissen, studentenhuizen en kamerverhuurbedrijven binnen en benaderden de daar aanwezige mensen. Zelfs lifters in het stadje waar Kinsey woonde, wist hij zo te strikken. Kinsey streefde daarbij naar volledigheid: als hij eenmaal één bewoner in een studentenhuis geïnterviewd had, was hij niet tevreden voordat hij ze allemaal had gesproken. Uiteindelijk ondervroeg hij in totaal 18.000 mensen. Het onderzoek was een sensatie. De seksuele pralctijken van Amerikanen, zo bleek uit het onderzoek van Kinsey, stonden haalcs op de traditionele waarden en normen die zij zo massaal leken te onderschrijven. Een van de hoekstenen van die moraal was het idee dat een vrouw als maagd het huwelijk behoorde in te gaan. Uit het onderzoek kwam echter naar voren dat de helft van de vrouwen die na de Eerste Wereldoorlog in het huwelijk traden, geen maagd meer was. Schokkender nog was de conclusie dat de helft van de mannen ooit buitenechtelijk geslachtsverkeer had bedreven en dat sommige huwelijken nota bene schenen te zijn verbeterd door die buitenechtelijke seks. Nogal wat vrouwen hadden moeite met het bereiken van een orgasme bij het vrijen met de vaste partner, maar slaagden daar wel in, voor het eerst van hun leven, bij hun minnaar. En het overschrijden van die drempel maalcte, naar verluidt, het WETENSCHAP,

CULTUUR

Zelf was Kinsey allerminst geschokt door wat hij aantrof. Op zalcelijke wijze had hij zijn gegevens verzameld. Hij had geen verontwaardigd schotschrift of prikkellectuur willen schrijven, zijn werk over seks was allesbehalve erotiserend. Het tweedelig boekwerk was arm aan intieme details en rijk aan tabellen en diagrammen. Commentaar liet hij nagenoeg achterwege. Hij wilde slechts de feiten boven tafel krijgen,- de seksuele werkelijkheid tonen zoals die was. Over de morele aanvaardbaarheid van die feiten zweeg hij. Klagen over zedelijk verval was niet zijn taaie als wetenschapper. O N V A D E R L A N D S LIE V E N D

Maar toch, af en toe schemerde er zoiets als een waarde-oordeel tussen de tabellen met onderzoeksgegevens. Kinsey was bioloog en zijn kijk op seks bij mensen werd beïnvloed door zijn kennis van de dierenwereld. Wie zijn leven lang de natuur bestudeerd heeft, verbaast zich vermoedelijk niet zo snel. In de dierenwereld komt veel seksuele variatie voor. De natuur is nogal a-moreel. Monogamie is een maatschappelijke deugd maar daarom nog niet 'natuurlijk'. Kinsey neigde zelfs naar het omgekeerde standpunt. Seksueel gedrag dat als sociaal onaanvaardbaar wordt beschouwd, is eigenlijk het meest natuurlijk. Degene die monogaam is, is dat, zou je kunnen zeggen, omdat het zo hoort. De overspelige moet daarentegen maatschappelijke weerstanden overwinnen; alleen daarom moet zijn aandrift wel 'echt' zijn. De meerderheid van de Amerikanen reageerde minder zalcelijk dan Kinsey. Sterker nog, het land was in rep en roer toen hij in de jaren vijftig de resultaten van zijn onderzoek publiceerde. Niet zozeer de feiten zelf werden aangevochten, nee, er bestond een grote angst voor wat de publikatie van die feiten kon bewerkstelligen. Publikatie zou schadelijke pedagogische effecten kunnen hebben. Een jong verloofd stel met sterke seksuele behoeften, dat tot dusverre alleen door sociale druk en morele noties in

et) SAMENLEVING

-JANUARI/EEBRUARI

1996

51 UMM^^^M^^ÊÏÏ-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's

VU Magazine 1996 - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1996

VU-Magazine | 568 Pagina's