VU Magazine 1998 - pagina 27
zinsbouw, naar de plaats waar de komma's en de punten staan. Een belangrijke vraag is daarbij hoe ver je kunt gaan met het aanbrengen van wijzigingen in geaccepteerde structuren. Wanneer een schrijver voortdurend op onverwachte plaatsen komma's of punten zet, dan krijg je een onleesbaar boek. Maar de inhoud van het boek, hoe de plot in elkaar zit en of er bijvoorbeeld romantische scènes in zitten, doet er voor de linguïst weinig toe."
Honing geeft een paar onderwerpen van de problemen die de 'Music, Mind, Machine'-groep wil aanpakken. "Wat betekent een lange noot aan het begin van een muziekstuk voor de beatV' vraagt hij. "Waarom is er in reggae geen eerste tel, maar hoor je die wel? Of wat is de rol van de noten in de opmaat van een partituur? Voor musicologen ligt dat het eenvoudigst: een opmaat staat in het notenschrift duidelijk genoteerd en heeft ook een functie, namelijk om de musici
tegelijk aan de eerste 'echte' maat te laten beginnen. Luisteraars zowel als uitvoerders weten daardoor dat het stuk pas na de opmaat begint. De vraag, vooral voor de psychologen in de groep, is echter hoe je dat waarneemt. Meer in het algemeen kun je je afvragen hoe een muziekstuk zich voor een luisteraar ontvouwt."De resultaten van het werk van de Nijmeegse onderzoeksgroep zullen in de eerste plaats de zuivere, onbaatzuchtige wetenschap verder moeten
wcs
JANUARI/FEBRUARI
1998
27
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1998
VU-Magazine | 492 Pagina's