"Strikt genomen" - pagina 188
het recht tot universiteitsstichting, staatsrechtelijk en historisch getoetst
190
TEGEN
PROTEST
RECONSTRUCTIE DER HISTORIE.
bij het Hooger onderwijs aangeland, dan behoeft men de namen van Dr. Scholten, Dr. Hofstede de Groot, Dr. Prins, Dr. Doedes en Dr. Van Oosterzee slechts naast elkander te plaatsen, om het voor ieder aanschouwelijk te maken hoe jammerlijk dat „Christendom boven geloofsverdeeldheid" als een damp, of op eene hiermee gelijkstaande wijze,
delijk
verdwijnt.
Dit gevoelen ook de Leidsche hoogleeraren, en daarom schreven ze „De Regeering noemt eene van elk kerkelijk gezag of formulier onafhankelijke Theologische faculteit eene faculteit „boven geloofsverdeeldheid verheven".
„Ons komt en dus ook
niet
het voor, dat hier evenmin van geloof als van ongeloof, van eene wetenschap „boven geloofsverdeeldheid" sprake kan
zijn".
Zuiver bedoeling
moet het theologisch onderwijs naar hun Zóó wetenschappelijk, dat ze zich (zie de redevoering
wetenschappelijk
zijn.
RauwenhofF) liefst een Protestant, een Katholiek, en waarom een Israëliet, naast elkander op den katheder denken, ter onderwijzing van een nog levende, nog bloeiende godgeleerdheid.
van ook
Dr.
niet
De strijd staat dus zóó, dat we bij het Hooger onderwijs hetzelfde vraagstuk voor ons hebben, dat bij het Lager onderwijs reeds zijn oplossing bij
vond. de
vakken
Slechts met dit verschil, dat het godsdienstig gehalte, ook die den godsdienst tot voorwerp hebben, tot volstrekt niets
wordt teruggebracht. Zoolang het dus onweersprekelijk blijft, dat de onderwijsquaestie op de gansche linie van de bewaarschool af tot den katheder van den hoogleeraar door eenzelfde gedachte beheerscht wordt> kan er geen twijfel bestaan, of ook bij het Hooger onderwijs moeten onze tegenstanders Staatsonderwijs wenschen, wij daarentegen alleen het vrije onderwijs aan-
—
—
nemelijk achten.
Dat de
schrijver tegen de idee
een artikel geschreven den 28sten
van een Seminarie
J an
.
is,
blijkt o.
a. uit
1870, in de Heraut:
Er
zijn
En
zeker, een Christelijk Seminarie brengt ons oneindig verder dan
er die
uitsluitend
Seminariën willen.
een verwaterde Theologische faculteit.
Maar
is dit genoeg? Deert het u dan niet, of alle overige wetenschappen, in modernen geest ontwikkeld, op maatschappelijk terrein afbreken, wat gij in uw Seminarie hebt opgebouwd ? Is studie der Godgeleerdheid in onze dagen dan mogelijk, zoo men zich bloö moet terugtrekken bij eiken aanval, die met de wapenen der natuurkunde of der moderne Staatstheorie geschiedt? Geeft ge dan de wereld prijs? Prijs elke ontwikkeling van den geest? Prijs de natuur? Prijs de wetenschappen ? Prijs de letterkunde ? zoo maar uw Godgeleerdheid in Seminariën onderwezen wordt? In ernst, we gelooven niet, dat één onzer, die in Christus als het Middelpunt en de Volheid van alle leven g«looft, dit inderdaad zal willen. Alleen uit vreeze voor ons Christendom zou die schuwe vlucht te
—
1
verklaren
Maar
zijn.
de vreeze
is
niet uit het geloof.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 214 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 214 Pagina's