GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

"Strikt genomen" - pagina 188

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Strikt genomen" - pagina 188

het recht tot universiteitsstichting, staatsrechtelijk en historisch getoetst

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

190

TEGEN

PROTEST

RECONSTRUCTIE DER HISTORIE.

bij het Hooger onderwijs aangeland, dan behoeft men de namen van Dr. Scholten, Dr. Hofstede de Groot, Dr. Prins, Dr. Doedes en Dr. Van Oosterzee slechts naast elkander te plaatsen, om het voor ieder aanschouwelijk te maken hoe jammerlijk dat „Christendom boven geloofsverdeeldheid" als een damp, of op eene hiermee gelijkstaande wijze,

delijk

verdwijnt.

Dit gevoelen ook de Leidsche hoogleeraren, en daarom schreven ze „De Regeering noemt eene van elk kerkelijk gezag of formulier onafhankelijke Theologische faculteit eene faculteit „boven geloofsverdeeldheid verheven".

„Ons komt en dus ook

niet

het voor, dat hier evenmin van geloof als van ongeloof, van eene wetenschap „boven geloofsverdeeldheid" sprake kan

zijn".

Zuiver bedoeling

moet het theologisch onderwijs naar hun Zóó wetenschappelijk, dat ze zich (zie de redevoering

wetenschappelijk

zijn.

RauwenhofF) liefst een Protestant, een Katholiek, en waarom een Israëliet, naast elkander op den katheder denken, ter onderwijzing van een nog levende, nog bloeiende godgeleerdheid.

van ook

Dr.

niet

De strijd staat dus zóó, dat we bij het Hooger onderwijs hetzelfde vraagstuk voor ons hebben, dat bij het Lager onderwijs reeds zijn oplossing bij

vond. de

vakken

Slechts met dit verschil, dat het godsdienstig gehalte, ook die den godsdienst tot voorwerp hebben, tot volstrekt niets

wordt teruggebracht. Zoolang het dus onweersprekelijk blijft, dat de onderwijsquaestie op de gansche linie van de bewaarschool af tot den katheder van den hoogleeraar door eenzelfde gedachte beheerscht wordt> kan er geen twijfel bestaan, of ook bij het Hooger onderwijs moeten onze tegenstanders Staatsonderwijs wenschen, wij daarentegen alleen het vrije onderwijs aan-

nemelijk achten.

Dat de

schrijver tegen de idee

een artikel geschreven den 28sten

van een Seminarie

J an

.

is,

blijkt o.

a. uit

1870, in de Heraut:

Er

zijn

En

zeker, een Christelijk Seminarie brengt ons oneindig verder dan

er die

uitsluitend

Seminariën willen.

een verwaterde Theologische faculteit.

Maar

is dit genoeg? Deert het u dan niet, of alle overige wetenschappen, in modernen geest ontwikkeld, op maatschappelijk terrein afbreken, wat gij in uw Seminarie hebt opgebouwd ? Is studie der Godgeleerdheid in onze dagen dan mogelijk, zoo men zich bloö moet terugtrekken bij eiken aanval, die met de wapenen der natuurkunde of der moderne Staatstheorie geschiedt? Geeft ge dan de wereld prijs? Prijs elke ontwikkeling van den geest? Prijs de natuur? Prijs de wetenschappen ? Prijs de letterkunde ? zoo maar uw Godgeleerdheid in Seminariën onderwezen wordt? In ernst, we gelooven niet, dat één onzer, die in Christus als het Middelpunt en de Volheid van alle leven g«looft, dit inderdaad zal willen. Alleen uit vreeze voor ons Christendom zou die schuwe vlucht te

1

verklaren

Maar

zijn.

de vreeze

is

niet uit het geloof.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880

Abraham Kuyper Collection | 214 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880

Abraham Kuyper Collection | 214 Pagina's