Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 33
ZICHTBAAR EN ONZICHTBAAR.
4.
§
Waarom
de ééne zelfde kerk op aarde tegelijk onzichtbaar en zichtbaar zij.
Deze kerke
op aarde
Christi
baar. Op ééne en
neembaar, twee wezens
is
tegelijk
dezelfde wijze als elk
deels een te zijn,
scheiding tusschen het
zichtbaar en onzichtmensch
niet waarneembaar wezen
zoo heft ook
zichtbare
bij
deels een is,
waar-
zonder daarom
de kerke Christi deze onderniet zichtbare de eenheid
en
van het wezen der kerk allerminst op. Het is eene en dezelfde kerk, die naar haar verborgen wezen in het geestelijke schuilt, om zich alleen aan het geestelijk oog te openbaren, maar die tegelijk naar haar uitwendige gedaante in het zichtbare te voorschijn treedt, om openbaar te zijn voor de natuurlijke waarneming, zoo vandegeals van de wereld. geestelijke, onzichtbare zijde is de kerk één op heel de heur Naar aarde, en heel die kerk op aarde weer één met de kerk die reeds in den hemel is. En evenzoo is de onzichtbare kerk tegelijk heilig, niet alleen wijl ze een kunstig gewrocht Gods is, geheel hangende aan zijn
loovigen
en werkingen, maar ook omdat de geestelijke zoowel als de inwonende zonde der geloovigen, niet
invloeden
goddelijke
verontreiniging
maar tegen haar strijd voert. Naar haar waarneembare zijde daarentegen treedt de kerk
tot haar behoort,
stuksgewijze
niet
dan
dus altoos p 1 a a t s e 1 ij k, d. i.: in het onbepaalde gedeeld, en de volkskerken ontstaan eerst doordien tusschen deze plaatselijke kerken zulk een onderling verband wordt gelegd, als de aard der kerk en de nationale verhoudingen met nood-
wendigheid
in het licht
eischen.
Nog
en
is
grootere verbindingen der kerken kunnen
nooit anders dan tijdelijk of uitermate los en rekbaar als
deze kerken
één
zijn,
(als
zoomin
zijn.
En zoomin
zichtbare openbaringen van de onzichtbare kerk)
zijn
ze
heilig; want
ze deelen de onvolmaakt-
heid van alle aardsche leven en worden ontreinigd door de macht der zonde, die tegelijk van binnen en van buiten, den welstand der kerk
voortdurend ondermijnt. Het is alzoo van de kerke Christi haar
zichtbare
verschijning,
op aarde,
en wel nader
in
dat de gebiedende plicht tot refor-
matie geldt, zoo dikwijls deformatie aanwezig
blijkt.
Welbezien is deze plicht tot reformatie dan ook een altoosdu rende, overmits de kerk in strengeren zin altoos gedeformeerd is; nooit in en steeds onheilige elementen in zich zuiveren, gaven vorm is gezien ;
draagt.
Toch
zin bedoeld.
is
Er
reformatie in dit traktaat niet in dien is
volstrekten
een afwijking van het geestelijk wezen der kerk,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's