Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 75
DE STELSFXS VAN KERKREGEERING. ment, niet
is
49
ongeveer als thans de gemachtigden. In de tweede plaats aan de overheid zeker ius in sacra toegekend, krachtens
haar souverein recht, maar heeft
uitnemende
een
kerkleden,
men aan de
overheidspersonen, als
gezag
van kerkelijken oorsprong ingewilligd. In de derde plaats heeft men, gelijk nog behoort, aan de overheid de regeling overgelaten van de wijze waarop de kerk staatsrechtelijk en burgerrechtelijk positie zou nemen. En in de vierde plaats eindelijk heeft men aan de overheid, en zeer terecht, de verplichting voorgehouden, om krachtens haar roeping als souverein bij de gratie Gods, de eere Gods en Gods gerechtigheden in den lande naar den dienst van de beide tafelen der wet te bevorderen. Denkbeelden, waarin naar onze innige overtuiging nu nog de juiste lijnen zijn aangegeven, waarlangs we ook nu ons slechts te bewegen hebben, om tot een zuivere en gerechtige scheiding van kerk en staat te geraken. Mits
men, en dat worde nooit uit het oog verloren, ontstentenis, gelijk thans ten onzent, van een gereformeerde overheid niet dit laatste, maar het door Calvijn voor Frankrijk en Polen bij
aangeprezen
van absolute scheiding volge. mislukking van het Roomsche stelsel, en de wreede teleurstelling waarop het Luthersche stelsel uitliep, ten slotte door Calvijn het zuivere en beste en door Gods Woord gewilde stelsel van kerkregeering dan toch ten slotte gevonden, en met name door onze vaderen met kloeken moede en treflijken uitslag tegen de velleïteiten van onze Erastiaansche Remonstranten verdedied zoo
En was
laat zich
stelsel
alzoo, na de totale
reeds hieruit vermoeden, dat de beide stelsels die thans
ter bespreking overblijven,
t.
w. het
Independente
en
nog
Colle-
giale stelsel ons wel verre van zuiverder systemata, veeleer slechts verbasteringen van het eenig goede stelsel brengen.
DelndependentenofCongregationalisten namelijk, oorspronkelijk Brownisten geheeten, bewegen zich
hier te lande
het algemeen genomen, niet op de
Roomsche, ook niet op de Luop de gereformeerde lijn. In de meeste stukken der leer staan ze dan ook zuiver. Cor ecclesiae is ook hun de uitverkiezing, norma ecclesiae alleen het Woord van God, in
thersche,
maar zeer
beslist
bijna in gelijken zin als ons.
tegen
wijken
van
ze
punten.
Ten eerste
de p
t s
zich
1
a a
e
kerkelijk
1
ij
k
e
de ligt
In het stuk der kerkregeering daaren-
gereformeerde
kerk, maar
organiseert.
lijn
af in deze navolgende
het uitgangspunt voor
Zulk
in
hun
stelsel niet in
elke groep van geloovigen, die
een
groep heet
congregatie.
Vandaar de naam van Congregationalisme. In Londen b. v. bestaan op dit oogenblik honderden congregatie n, en deze beweren nu
4
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's