Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 131
VAN DE DEFORMATIE zich diep onder buigen en metterdaad
IN
DE TUCHT.
saamkomen,
om
uit
10$
dat
Woord
on-
worden. Elk motto prediken is derhalve streng af te keuren als ontheiliging van het Woord. Ook af te keuren het prediken over een denkbeeld, waar men een tekst bijzocht. En af te keuren evenzoo een prediken over een tekst, waarbij anders dan door uitlegging het Woord Gods vernomen wordt. De deformatie van dit genademiddel nog onder de rechtzinnige predikers, met name begint aldus onder hen, die bevinding in plaats van het Woord stellen. Maar gaat ze dan onder de halfgeloovige en eens onder hen begonnen
derwezen
te
,
ongeloovige
dienaren
vernietigen en
te
het
al verder,
door
kerkgebouw
alle
om
Schriftprediking ten leste
te zetten in
een lokaal, waar
boeiende of ook vervelende redevoeringen worden aangehoord.
Met de heilige Sacramenten gaat het evenzoo. Sluipt eenmaal in den bedienaar de bange gedachte, dat het Sacrament dood is, en dat nu het leven er pas bijkomt door zijn aandoenlijke aanspraken, door zijn plechtigheid en indrukwekkendheid, dan is in beginsel het Sacrament weg. Immers al het Sacrament is, dat Christus werke door
komt
zijnen Heiligen Geest. Aandoenlijkheid
dus gansch niet bij te En wie nu als liturg het toch in die aandoenlijkheid zoekt, toont klaarlijk aan de macht van Christus niet te gelooven. Dit merkt men het best aan de behandeling der kerkelijke formulieren. Wie goed staat, spreekt het Sacrament liefst juist en zuiver door het woord der kerk, bij en zal alzoo die formulieren op kalmen toon, zonder verminking of uitlating, geheel en duidelijk lezen, om in het woord, dat hij er van zichzelven bijvoegt, voorts kort te zijn. Maar wie omgekeerd aan de pas;
eer
het
is
raadzaam
het
gevoel
er
binden.
in te
van het Sacrament met zijn hart ontzonk, die werpt óf zij, óf verminkt het en raffelt het af, om daarna eerst weer plechtiglijk met het eigenlijke, zoo hij waant, voor den dag te komen, als hij weer toekomt aan zijn eigen toespraak en het door hem zelfbedachte, vaak gedachtelooze, woord. heilige kracht
het formulier geheel op
§
44.
Het een
Van de laten zinken
deformatie in de tucht. van de
tucht
niet handhaven van de
het Sacrament,
maar
het gezag.
Gelijk
in zijn diepste
men ook
in
de kerke Christi
belijdenis of n
kern
:
i
e
t
is
niet slechts
zuiverhouding van
een prijs geven van
buiten kerkelijk verband iemand iets
kan raden en op het hart binden, zoo oordelt men dan dat ook de kerk geen hooger macht bezit, dan om haar leden haar be-
aan
lijdenis
aan
te
raden en ze te manen tot godzaligheid.
Laten vallen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's