De Drie Formulieren van Eenigheid - pagina 102
LEERREGELS.
84
opwekking van de dooden en levendigmaking, waarvan zoo heerlijk in de Sehrifture gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt; en wordt
deze
weeg gebracht door middel van de
ons niet te
in
uiterlijke
predicatie alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat,
nu God
wanneer
menschen
des
werk volbracht
zijn
heeft, het alsdan
nog
staan wedergeboren of niet wedergeboren
zou
bekeerd of niet bekeerd
te
worden; maar het
macht
in de te
worden,
eene gansch bovennatuur-
is
eene zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgene
lijke,
onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schriftuur,
en (die
van den Auteur van deze werking
minder noch geringer
dat alle diegenen, in wier harten zekerlijk,
onfeilbaar
gelooven.
En
is
dan de seheppinge
is
en
krachtig
ingegeven) in hare kracht niet
opwekkinge der dooden; alzoo
of
God op deze wonderbaarlijke wedergeboren
wijze werkt,
worden en metterdaad
alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van
God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf: waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mensche door de genade, die XIII.
De
ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
hij
wijze van deze werking kunnen de geloovigen in dit leven niet
volkomenlijk begrijpen; onder tusschen stellen
weten en gevoelen, dat
zij
zich daarin gerust, dat
zij
door deze genade Gods met het hart gelooven
zij
en hunnen Zaligmaker liefhebben.
XIV. Zoo
is
dan het gelove eene gave Gods
wil des menschen van
;
niet
omdat het aan den
God wordt aangeboden, maar omdat
vrijen
het den mensch
metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat
God de macht
alleen
om
te
gelooven zoude geven, en daarna de toestem-
ming of het dadelijk gelooven van den
maar omdat in allen, in
het geloof
Hij, die
den mensch
te
weeg brengt beide den wil om
is
God aan niemand
dengenen,
zijn
die
Hem
vergolden worde; ja, wat zoude niet
anders
ontvangt,
dankt
menschen verwachten,
te
gelooven en
zelf.
XV. Deze genade schuldig
vrijen wil des
daar werkt het willen en volbrengen, ja, alles werkt
heeft
die
Hem
is
dan
Gode
zonde
schuldig:
eerst niets
God
want wat zoude
geven kan,
dien schuldig
opdat het
zijn, die
Hij
hem
van zichzelven
en leugen? Diegene dan, die deze genade
alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig en
ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt,
ook deze geestelijke dingen gansch
niet,
of zorgeloos zijnde, roemt
hij
Voorts, van diegenen, die
hun geloof
die acht
en behaagt zichzelven in het
ijdelijk dat hij
heeft hetgene
uiterlijk belijden
hij
zijne,
niet heeft.
en hun leven beteren,
moet men naar het voorbeeld der Apostelen het beste oordeelen en spreken:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 136 Pagina's