GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 169

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 169

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

163

In

andere eeuwen,

aldus

de

vervolgt

apostel zijn

zegenend schrijven, en ontwikkelt daarmee zyne wetenschap in de verborgenheid Christi uit de windselen, waarin die weleer verborgen lag, in andere eeuwenis die den kin-

deren der menschen niet bekend gemaakt, gelyk zij nu is geopenbaard aan zyne heilige apostelen en profeten door den Geest. De nadruk van dit woord valt niet op niet, maar op niet g enu. Want in andere eeuwen was de belofte Gods dat 1 ij k ook den heidenen heil en vrede beschikt zou worden, onder de kinderen der menschen bekend gemaakt. Reeds in de paradijsbelofte lag die vrede en vreugd als in kiem besloten. Noach heeft den zegen van Sem over Jafeth zien uitbreiden, dat de ,

heidenen de tenten Israels zullen zegenen. (Gen. 9 26 en 27) Abraham ontvangt in zijne zaligste oogenblikken de belofte, dat in zijn zaad alle volken der aarde zullen gezegend worden. (Gen. 22 18) Jakob ziet de volkeren opkomen, om Silo de hulde zijns naams te bieden. (Gen. 19 10) Mozes en David en de profeten en alle heiligen Gods weten er van, en profeteeren er van, en zingen er van: » Juicht, gij heidenen, met zijn volk". (Deut. 32 43) »Alle geslachten der heidenen zullen voor uw aangezicht aanbidden". (Ps. 22 28) »Alle heidenen zullen Hem dienen, en alle heidenen zullen Hem weigelukzalig roemen". (Ps. 72 11 en 17) »Tot denzelven (tot den berg van het huis des Heeren) zullen alle heidenen toevloeien" (Jes. 2:2) »Ik zal u geven tot een licht der heidenen" (Jes. 42 6, Jes. 49 9) »Zoo zullen zich de heidenen 2) in Hem zegenen, en zich in Hem beroemen". (Jer. 4 de heidenen Mij kennen" (Ezech. 38 16) »En vele » Opdat heidenen zullen te dien dage den Heere toegevoegd worden, en zij zullen Mij tot een volk wezen". (Zach. 2:11) Zoo gaat daar dat zeggen en zegen by beurten. Totdat de grijze Simeon den komenden dag der zaligheid in zijnen zwa:

:

:

:

:

:

:

:

:

:

nenzang bezingt:

Een

licht,

zoo groot, zoo schoon.

Gedaald van Straalt volk

bij

's

hemels troon,

volk in de oogen.

Immers met de komst van den Heere Christus rijst er klaarheid over die beloften, den heidenen gegeven. En sinds heeft de Heere het duidelijk gemaakt, en door den Geest te verstaan gegeven aan Petrus en Paulus, aan al zijne heiligen en profeten, dat Gods genade overvloedig is, om ook de heidenen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 169

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's