GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 401

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 401

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

395 doch gij waart uaakt en bloot. Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, eu ziet, uw tyd was de tijd der minne zoo breidde Ik mijnen vleugel over u uit, en dekte uwe naaktheid ja Ik zwoer u en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere Heere, en gij werd de mijne". Of wilt gij een ander in de profetieën van Hose:». woord, leest dan deze belofte

gewassen;

;

,

»En Ik

u Mij ondertrouwen in eeuwigheid; ja Ik zal u Mij ondertrouwen in gerechtigheid en in gericht, en in goedertierenheid en in barmhartigheden. En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult den Heere kennen" (Hos. 2 18, 19). Vraagt gij, of op den dag en de ure van de bezegeling der lossing en des huwelijks geen oogenblikken van sombere neerslachtigheid en vreeze, dat alles bedrog is,

opgenomen:

zal

:

volgen zullen? Helaas, maar al te velen en wel door de schuld der geloste bruid zelve. Doch zie, die trouw is, zal haar telkens weer voeren uit der boozen netten en doen juichen: »Mijn liefste is blank en rood, Hij draagt de banier boven tienduizend." 5>Ik ben mijns liefsten en mijn liefste is mijn, die onder de leliën weidt." (Hoogl. 5 Mijn 10 6 3). Verlosser leeft, zegt de lijder des Ouden Verbonds; de gemeente des Nieuwen Verbonds zingt het hem na, op grond van 's Bruidegoms belofte: »Zie, Ik zal met u zijn tot aan de voleinding der wereld." En vraagt nu iemand hier, of Job in dien Losser den Christus heeft gezien, zooals ons die in het Nieuwe Verbond, in den tijd der vervulling dus, wordt geopenbaard, dan geloof ik vrijmoedig te mogen antwoorden: »Ja zeker; want hi.j heeft van zyn Goël gesproken als profeet, wiens woord het woord des Heiligen Geestes is". Mijn Verlosser leeft wil niet zeggen: de Christus is er; maar: Hij toont voortdurend, dat Hij er is. Jobs hope voor zichzelven, naar lichaam en ziele, is gegrond geweest op de zekerheid, die hij had, dat zijn Verlosser, welke hem uit den geestelijken en eeuwigen dood gered had, zich steeds als zoodanig aan hem zou openbaren. Paulus drukt in zijn brief aan de Romeinen dezelfde gedachte op deze wijze uit: »Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, die rechtvaardig maakt; wie is het, die verdoemt?" »En Hy zal de laatste over het stof opstaan." Let wel op! Hy zal opstaan over het stof, dat is over al, wat uit De Verlosser stof gemaakt is in het algemeen. De zin is zal op het laatst optreden over al wat stof is, met name over den mensch, zooals hi.j door de zonde geworden is. Of wilt gy nog duidelyker: Ten laatste zal de Heere als rechtvaar;

:

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 401

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's