Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 84
de eerste bladzijde der tweede afscheiding
HET PLAN DE CAMPAGNE.
gg
»de Synode". Dies durfde de vriend van recht en regel het haast niet meer
op
te
hart
van het
En wat
achtte.
zoowel
kerkelijk
welks ineenstorting ik zelf
gelijk,
men
wist
van
als
kerkverwoestende
der
heerschappij
gebleken
onmogelijk
niet
ginselen
dat eene kinderhand het zou kunnen
uit,
wand
ingebogen
een
laatste jaren
de in de
zwak
er zoo
Het organisme zag omverstooten,
het
plechtig aanvaarde verbintenissen,
nemen voor de eenmaal aangegane,
zelfs in
Amsterdam,
maatschappelijk
het
om be-
leven,
waar men in de geschiedenis van Meijbooms beroeping, in het optreden van de Liefde, door de werkzaamheid van Schwartz, onder gansch het régime-
van het Modernisme,
kwaad van »de Synode" gehoord en
slechts
vonden had, en voor de vele goede dingen die men ondernam gevraagd en
inzicht
eigen
in
mogelijke vrijheid gehandeld had, wat
alle
wist
men daar van
verplichtingen jegens
dien
men
kende dan
niet anders
Wie
der tyrannie?
en
onder-
slechts naar
als een
en
banden aan een kerkvorm, instrument des ongeloofs
verfoeilijk
zou het dus voor de Reglementen durven opnemen
en het Kerkelijk Gezag inroepen?
was het Indepen den tisme
Bovendien,
gekomen
om
veel
waar
te
de tegenoverstaande
bij
partij ?
het Kerkverband bekommerd.
niet reeds tot groote heerschappij
De »Modernen" hadden Er was wel een
De «Modernen" hadden hunne
nemen.
zich nooit
groot onderscheid
verboden waar ingevoerd
onder bevriende vlag, en wilden daarna de vlag omruilen voor de vlag der
mogendheid die
zij
eigenlijk dienden
matigen toestand de
Maar
stand.
Wet
m.
a.
om
ordelievend
om
geweld
te plegen,
weld en het verspreiden van en zaken.
stukken
De „Modernen"
volstrekt
alsof
zij
't
allerlei
te te
eens zijn;
niet
is
valsche voorstellingen omtrent personen
zeggen rondweg, dat
in waarheid zijn,
behoud: ja èn neen
wijken.
zij
het met die oude
leer-
de „Gereformeerden" nemen de houding
maar
.... onder velerlei wezenlijk voor-
hun woord betrekkelijk kerkleer en kerkorde; maar
missen het wezen, en vervolgen bovendien een
af te
De „Modernen" zijn om slechte manieren
stichten.
en te fatsoenlijk
de „Gereformeerden" zouden niet opzien tegen het plegen van ge-
volgen;
aan,
wilden met den onrecht-
zij
het te verbreken, en met de goederen en den schijnglans
oude Kerk eene nieuwe gemeenschap
der
w.
de bedoelde „Gereformeerden" wilden het bestaande Kerkver-
band gebruiken,
zij
;
verzoenen door haar te veranderen naar den toe-
Maar de
iegelijk, die er
van
schijnt
beginselen van het Kerkrecht der „Modernen" en
der „Gereformeerden" zijn dezelfde: de eigene subjectieve opinie hebbe alle vrijheid
van beweging en hebbe ook over het
band zulk eene
heerschappij,
dat
zelfs
vrijwillig
aanvaard kerkver-
de geroepene handhavers daarvan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's
![Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 84](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/het-keerpunt-in-de-jongste-geschiedenis-van-kerk-en-staat/1887/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's