GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Eer is teer - pagina 21

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eer is teer - pagina 21

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

17 van zeg

Roomsch dan Protestantsch, dit woord in dien De nameloozc Toetser van het voorz.

ik ronduit, liever

negatieven

genomen

zin

zijnde.

Adres moge mij ook in dezen met den scheldnaam van bevooroordeelden stijf hoofd of dwaas, zoo hij zich uitdrukt, bestempelen dit is mij gants onverschillig. Ik houde het er voor, dat eene ernstige verdediging van de leer en de eer van ons Hervormd Kerkgenootschap de meeste afbreuk aan de Roomsche Kerk doen zal." ') ;

Groen van

Uit

Prinsterer

heb

Diens werken maken een deel

Maar wel

theek. lioe

Uw

juist

gezicht

geestverwanten,

en

is

gedaan,

de

uitbundig

van wat

de

heer

sociale quaestie

voor

citaat

te legioen.

zoodra

nog op gewezen,

stembus

de

Biblio-

maar

uit

het

raket van den Papcnhaat zijn dienst weer heeft in

zijn

K

C.

Romes

Neem

lof.

van Koetsveld

in

eens nota, bid

zijn

boekske

U,

ik

de

over

nog pas van Rome schreef:

"Dat de Roomschen,

Hun wordt

natuurlijk.

geen

van den schat uwer eigen

eer ik van dit punt afstap,

er,

zij

U

ik

uit

ja!

de Paus

de Protestanten niet begrijpen,

zelf,

van kinds af niets anders geleerd of

is

te lezen toe-

Maar minder te verschoonen is het, dat dezen, die zoo hoog opgeven van »'t vrije onderzoek," niet zien, wat hun voor de voeten ligt, en in vroeger dagen de verklaring der tegenwoordige zoeken. En is nog niet, zelfs onder meer ontwikkelde standen, een oppervlakkig, zoo niet hatelijk oordeel over de Roomschen vrij algemeen? Ziende op zoo vele bijgeloovigheden en gedrogtelijke leerstelsels, die onmogelijk in een gezond menschenbrein schijnen te kunnen opkomen, scheidt men de Roomschen eenvoudig in »dommen en Jezuïeten." De laatsten, meent men, gestaan.

houden de eersten dom, om te heerschen; en om hun doel te bereiken, is elk middel hun heilig, zoodat zij door hunne heersch- en geldzucht tot alles in staat zijn. En al heeft nu een verstandige of geleerde Roomsche, die toch zijne Kerk lief heeft, met de Jezuïeten-orde niets uitstaande, ja! al

haatte

haar

hij

Jezuïet: want Is dit

zelfs

en veroordeelde hare valsche streken,

anders zou

hij

oordeel niet meer dan

Maar kom,

gij

dom dom?

Is

't

»)

Ypey ")

blijft

Ge

liever in

een

uw

Rome

protesteert,

eigen geloof."

zonder

-)

de buurt, neem dan datzelfde C/VA-nummer,

Mr. C. M. van der Kemp: Dc

ecie der

Dcnnout. Rott. 1830. Voorbericht, p. Ds. C. E. KoitiveUi: Dc Sociale quaestie

e/l

is

niet liefdeloos en onchristelijk?

Protestant, die zoo sterk tegen

het te kennen! ik wil u eens oordeelen naar

Of

»hij

zijn."

Nai.

IIo-'.

Kak

gchandliaafJ, legen

10.

uit lul

Valkaan

bcz'ti:n,'^c\\oon\\o\^\\\'iï&^.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's

Eer is teer - pagina 21

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889

Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's