GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 225

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 225

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

223

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Lam, staande zijn

hebbende zeven hoornen en zeven oogen; dewelke

als geslacht,,

die uitgezonden zijn in alle landen" (vs.

de zeven Geesten Gods,

hoornen beelden zijne onwederstandelijke kracht

Die

6).

die oogen zijne geheel de

af.

wereld doordringende werkzaamheid. Hij neemt dat boek uit Gods hand (vs. 7) en nu barst alles uit in één lofzang en gejuljel, waarin wordt verkondigd, dat die laatste vervulling alleen mogelijk is door Immanuél (vs. 8—14).

Daarmede Openb.

is

zegelen.

verschillende

de rol

de inleiding ten einde gebracht.

De aanvang. Het boek wordt geopend, achtereenvolgens

6.

Men

het

zich voor als een rol;

bij

zijn

ieder deel

van

door een zegel afgesloten en de zeven zegels zijn bevestigd aan een

is

draad, door de beide zijden

We

stelle

krijgen

nu eene

van het perkament heen getrokken.

drievoudige openbaring, een e trilogische heptalogie eerst eene reeks

dan eindelijk

van

bazuinen;

,,

fiolen.

Deze drievoudige zeventallen grijpen telkens aan het elkaar in:

het 7 zegel de

bij

dien hebben

1'^*«^

dit zonderlinge,

zij

bazuin,

bij

;

zegelen;

de

713

slot

bazuin de

eener reeks in

l^te fiool.

Boven-

dat telkens zes snel op elkaar volgen, terwijl

(6. symbool van van de goddelijke voleinding.) Zoo al aanstonds in cap. 6, waar het Lam optreedt. De apostel hoort eene stem als van eenen donderslag: Kom en zie! (vs. 1), En nu ziet Johannes het Lam na de opening van het eerste zegel in eene geheel andere gedaante, dan waarin hij tevoren den Christus had aanschouwd n.l. niet als lijdenden en biddenden Hoogepriester, maar als Triumfator: „een wit paard, en die daarop zat had eenen boog; en Hem is eene kroon gegeven en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwonne". Het eerste zegel toont dus den Christus als Overwinnaar. Dat uitgaan van den Christus als zoodanig wordt verder ingeleid door het tweede, derde en

eerst in het zevende het groote, het eigenlijke zich ontwikkelt.

het

aardsche,

bezoekingen op aarde aanduiden: krijg, hongersnood en dragen nog niet het absolveerende karakter: 4 het uitbreken van den krijg, nog maar aanvankelijke schermutseling (3 nog geen volledige, totale hongersnood, want er is toch nog brood; maar eene algemeene duurte;

vierde zegel, pestilentie.

VS. VS.

7.

die

drie

Doch deze

drie

;

VS. 8 eveneens,

„het vierde deel der aarde".

dus de inleiding. Nu volgt eene tusschen-scène. Het rvjfde zegel wordt geopend. Dit

is

gebeurt.

Zij

zien, dat de heerlijkheid

De

heiligen in den hemel zien, wat er nog niet ingaat. Dat stelt hun teleur. Zij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 225

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's