Locus de Consummatione Saeculi - pagina 299
College-dictaat van een der studenten
297 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
Habakuk
2
:
Ook
14.
hier
weer sprake van eene verandering, maar dat
een nieuw element intreedt, dat thans ontbreekt:
dat
zóó,
„de heerlijkheid
des Heeren." 22. Eenerzijds het vergaan van den 4 coll. 65 17 en 66 aan den anderen kant bij de bekroning van de profetie „ziet, Ik schej:) nieuwe hemelen en eene nieuwe aarde" enz. 6 coll. vs. 16. De ondergang van hemel en van aarde en de Jesaja 51 opstanding van den nieuwen hemel, voorgesteld als „een planten" en van de nieuwe aarde als een „gronden." In overeenstemming hiermede zijn de getuigenissen van Jezus in Matth.
34
Jesaja
:
:
:
en
MoVfios,
:
5
:
18,
Ook 1
24
Cor.
7
35 enz.
:
apostelen, als van Paulus in 1 Cor. 2:6 en het helderst in waar onderscheid wordt gemaakt tusschen b v.6oyioq en xb Gxfjfia
der
die
31,
:
xov wo'öfiou rovrov die naQccysi. 1 Joh. 2
:
Verder
17 ^ snt&vfiïa avvov
(n.l.
dige aan van het tegenwoordige
Hebr. 2
:
wordt dus
Eene
5.
:
rov KÓa^iov rovrov) geeft juist het eigenaar-
oxfji^ci
oUov^évrj ^lékXovöa
eene tegenwoordige
van den d.
olzov^évt],
i.
mofiog.
eene,
(\\e
futura
e'^i;
die voorbijgaan zal.
verondersteld
En dan wordt
hier expresselijk het woord oixovfiévri gebruikt, hetgeen aanduidt, dat de nieuwe hemel en de nieuwe aarde georganiseerd zullen zijn, een MÓoftos zullen vormen, een wereld met eene menschelijke maatschappij, die onder de heerschappij zal staan van Christus, den Koning. En deze xoffftog is het, die het onderwerp der bespreking uitmaakt. Matth. 19 28. Deze plaats geeft eveneens de voorstelling van een goed geordend rijk, waarin satrapen zijn, waarbij de apostelen als hoofden zullen :
optreden. 3.
Intusschen moet wel in het oog worden gehouden, dat in het O. T. niet eerste en de tweede komst van den Messias,
onderscheiden wordt tusschen de
alles in verband wordt gebracht met de komst van den Messias in algemeen en de tusschenperiode van den lijdenden Messias en de kerk der nieuwe bedeeling op aarde keer op keer wegvalt. In het N. T. daarentegen wordt het tweeërlei komen van den Christus ivel onderscheiden, omdat de kribbe van Bethlehem daar al achter den rug ligt, omdat de Messias reeds
zoodat het
gekomen is en de Christus ïüede7±om.en zal. Daarom spreekt Jezus (o. a. Matth. 13:49) van de awrsXsïa avvrelsia toch drukt uit ab omni parte cmisummatum (saeculum).
rov atavog;
:
1
V. 2**.
Cor.
10
:
11
Tft:
xélr]
rav
aicóvcov;
de apostel onderscheidt twee
réXrj:
verwoesting van Jeruzalem, het einde der Israëlietische bedeeling; de GvvrsUiu xov cclavog, die ingaat bij Christus wederkomst. de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's