Calvinisme en revisie. - pagina 42
40 klacht tegen die Confessie laten indienen.
Men
heeft geƫischtdat
met argumenten aan Gods Woord ontleend zouden waar maken. Deze hun argumenten heeft men gewogen en te licht bevonden. En ten slotte heeft men in de hun klachten
ze
uitsluitend
Ganones Dordracenae nogmaals den inhoud der Confessie op
vijf
punten
de betwiste Gods,
met
broeder,
beroep
delijkste
uitspraken van datzelfde
men ook
bij
zijn revisie
Woord
Woorde met de dui-
den
op
uiteengezet, en de beweringen der tegenpartij
Alzoo bleef
weerlegd.
getrouw aan den eisch van het Calvinis-
om den Goddelijken factor onverzwakt te eerbieImmers men eerde de Confessie als een door God aan digen. zijn Kerk geschonken gave; men erkende het van Gods wege, in den loop der historie, aan die Confessie verleende recht; en men beginsel,
tisch
gedoogde geen andere revisie der Confessie, dan waartoe de klare uitspraak van Gods Woord dwong. Dit
wat de
elk recht der
de
Confessie
helling te
formeele zijde der Revisie betreft;
Kerken
is
een
als
uitgesloten,
waardoor alzoo
om, zonder nadere aanleiding,
lekgeworden schip ter kalefatering op de
brengen, en te laten verbouwen naar ander, zoo
men
meent, meer zeewaardig model. Wierd toch dit exorbitante recht
aan de Kerken eenmaal toegekend, dan zou het formeel aan een Gereformeerde kerk
vrij
staan, eerst
van Calvinistisch Luthersch,
over tien jaar Baptistisch, nog later Episcopaalsch, en ten slotte Grieksch, of
Boomsch
saamgesteld, zou
Al naar gelang de Synode ware
te word'en.
men dan
in de
de volgende Unitarisch kunnen
eene periode Trinitarisch, en in
zijn.
Zoo zou men met
zijn tijd
meeleven, of beter gezegd, met den stroom van den tijdgeest drijven, instede
van
als
af-
trouwe getuige den rotsgrond van Gods
eeuwige waarheid tegenover de rustelooze wissehng der menschelijke
met
meeningen
te
verheerlijken.
Al spoedig zou elk verband
het voorgeslacht zijn afgesneden, en geen verband
Kerken zou meer
Kerk op wat zich
overblijven.
losse schroeven zijn gezet. een kerk
noemde,
met andere
Formeel zou heel het wezen der
feitelijk
En
het einde zou
was opgegaan
zijn,
dat
in een debat-
teerend en disputeerend gezelschap van regilieuze sophisten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
![Calvinisme en revisie. - pagina 42](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/calvinisme-en-revisie/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's