GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 243

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 243

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

241

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Thess. 5

1

geven

Ada

:

Van

is.

17

bijgegaan

En

moeielijkheid

apostelen

eene

t'ijdsbepaUng

niet te

niets.

de vorige xQÓvoi,

dat wel,

de achter ons liggende eeuwen voor-

omdat Hij eenen dag

geweten hebben, wanneer

die

dat noch Christus, noch de

ure van de toekomst des Heeren ivezen

concreet door den Heiligen Geest geopenbaard.

dit feit niet

is

des oordeels gesteld heeft.

deze uitingen bestaat hierin,

in

zou. Dientengevolge

dat

verklaring,

dezelfde

de Heere een niemven XQÓvoq ingaan, waarin het Evangelie

doet

zijn,

moet verkondigd.

De

Nu

31.

30,

:

Weer

2.

1,

de tijden weet Paidus

En daarin ligt voor ons gevoel het stuitende. Wij deyiken zoo onivillekeurig, dat die mannen door de optenbaring des Heiligen Geestes alles wisten, maar dat is Zij

onjuist.

waar

ze

konden

er

toch

bepaling van tijd:

mochten

en

dit

niet weten;

en daaroyri konden

zij zich,

over spreken moesten, er niet over uitlaten met eene concrete

maar

moesten

1.

het imminente van het

2''.

de praeparatie

wel handelen over tweeërlei:

zij

omdat men niet weet, wanneer; omdat men niet weet, hoe lang hei nog

feit,

tot het feit,

toeft.

Deze beide momenten volgen daaruit onvermijdelijk.

We op

zien

het

dan ook

in de ajjostolische schrijvers zelf het bewijs, dat

imminente van het

bedoeld

zóó

feit

dat,

is,

hoewel

zij

hun wijzen

spreken

i?i

het

van gebeurtenissen aan de parousie moesten voorafgaan, zij den tijd, die nog zou verloojjoi tot aan de imroiisie, voorbijzagen. Dat blijkt vooral in de Apocalyps, luaar het xaiv wel het imminente aanduidt, maar toch ook die lange reeks van gebeurtenissen insluit. Hoe kan dit logisch? Een reeks van gebeurtenissen kan lang gerekt ivorden, maar kan ook zeer snel op elkaar volgende zijn. Zoo heeft men b. v. uit de aanslibbingen van den Nvjl unllen afleiden, hoeveel duizenden jaren de wereld reeds bestond. Doch zulk eene berekening gaat alleen dan op, wanneer men weet, dat het proces van aanbewustzijn, dat er toch nog eene reeks

slibbing

ten

allen

tijde

even

lang heeft geduurd.

ontwikkeling van het genadeleven

bij

Eveneens

er verschil in de

is

de onderscheidene personen,

zoodat ook dat

kan ivorden bepaald. Wanneer dus de apostel Johannes in de Openbaringen een duur van tijd voor de verschillende stadiën had ivillen aanwijzen, dan zou hij dat xaxv niet hebben gebruikt. De aanduiding van tijd tcordt dan ook altijd in de Apocalyps gegeven met mystische getallen. Psychologisch, ten opzichte van het leven der eigen ziel, ligt de oplossing dezer kwestie in het feit, dat ivie sterft het tijdelijke met het eeuwige verwisselt, evenmin

dat het

door xaiv

chronologisch

de?i blijft

dood of

de

liever

chronologie nog,

dat

dezer

de

wereld

parousie

ophoudt, en zoodoende alleen

onmiddellijk

aansluit

aan

het

sterven.

Als

Faulus

nu

sjjreekt

over het

veranderd

worden

in

een

punt

des

16

t'ijds

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 243

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's