Locus de Consummatione Saeculi - pagina 336
College-dictaat van een der studenten
4 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Is
eenmaal geschied, dan kan
dit
Exaltatio
Christi,
verband van
I.
bvj
immers
hij
byj
de Gratia par//ci</ari8,
bij
de
Consummatio SaecuU het met de potestas civüis worden aangewezen.
Ecclesia
elk dezer topica
Deze locus heeft voor een
theoloog,
de
jurist
en
bij
de
meer rechtstreeksch belang dan voor een
wijst de principiën aan, waaruit de rechtsordeningen en
is deze Locus niet juriV. daar toch op den theoloog de verplichting rust de principia voor het rechtsgebied en de potestas civilis aan te geven, 2". omdat, behalve de principia, ook de verhouding tusschen het recht op aarde en het recht Gods, de verhouding tusschen het bestuur van de overheid en het bestuur Gods, tusschen de rechtspleging in den staat en de kerkelijke tucht, de wederzijdsche verhouding van overheid en kerk en ook de verhouding van de potestas civilis tot Christus en het Kijk der Heerlijkheid niet door den
het magistrale bestuur opkomen. Als zoodanig echter disch
maar
theoloog Stellig
theologisch,
mag
geignoreerd.
nooit
zouden onze
Gereformeerde kerken gezonken
zijn in
zulken
diepen toestand als de synodale organisatie van 1816 mogelijk maakte, wan-
neer de dienaren des Woords in dit stuk goed onderwezen waren geweest. II. Op dit oogenblik behandelen we den Locus als één geheel en deelen we
hem
niet in, deels
alles
bij
den locus de Providentia, deels
bij
den locus de Gratia
omdat er ook in de saamvatting van het geheel een belang ligt om wat op dezen locus betrekking heeft als een systeem te geven, onder-
generali,
;
verdeeld in verschillende paragrafen, en niet als ingezet in een behoorlijk geordende Dogmatiek, want dan zou de locus een andere plaats moeten hebben. Omdat in de oude Dogmatieken dit niet behandeld is en, zoo wel dan nog averechts, daarom is juist deze locus vooral in onze eeuw aan de orde, moeten zijne principiën doorzien en systematisch opgebouwd worden. Deze § moest dan ook voorafgaan, omdat men allereerst weten moet, waar deze locus thuis hoort. Er is niets tegen te zeggen, dat men een materie, die op één punt betrekking heeft, in een locus behandelt, mits men maar in 't oog houdt, op welke wijze zulk een locus in de Dogmatiek zijne plaats behoort in te nemen. En dan is er een principieel onderscheid tusschen een behandeling der Dogmatiek naar Loei en een organische behandeling der Dogmatiek. De eerste is ouderwetsch en voldoet niet aan de eischen der Dogmatiek. Men verzamelt dan in éénen locus om eene hoofdgedachte alles, wat op die gedachte betrekking heeft. Zoo heeft men een locus de Christo, een locus de Peccato, enz. Doch op deze wijze wordt geen organisch geheel geboren, immers zulk een locus duidt additieve topica aan, welke naast elkander worden
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 336](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's