GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 423

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 423

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

91

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek.)

Twee dingen die

dus,

memorie

de

menschdom ontstond

de

taaiheid

van levensontwikkeling en de dragers

der

zich uitbreidde en de menigte

van

vervulde,

zijn

de

er een intellectueel pogen^

om

traditie

traditie zich

den schat

veel sterkere rol,

geiveest.

Naarmate

't

vermenigvuldigde,

te redden, die dreigde uit

te slijten.

Den eersten

stap daartoe deden de priesters, die in alle landen als de dravan wijsheid op den voorgrond treden, zooals de Magiërs in Egypte, China en Indië. In deze priestergeslachten werd de kennis als schat opgelegd. Waarom juist door de priesters ? Antw. omdat de ontwikkeling van goddelijke zaken de andere voorafging, (evenals de Theologische faculteit voorafging aan de overige vier faculteiten en de Theologische Encyclopaedie de andere ver vooruit is,) en zoo ook in dien tijd de priesters in intellectueele ontwikkeling en in hun vak verder waren dan anderen. Bij hen kwam 't eerst het begrip van opteekenen (Cf. het hiëratisch schrift in Egypte), zoo ontstond studieuse traditie, daar ze vereischt werd bij de opleiding tot priester en heeft ze in die priesterlijke families van lieverlee een esoterisch karakter aangenomen. {esoterisch, wat naar binnen gekeerd is exoterisch wat van buiten is. Het

gers

;

heeft

natuurlijk

niets

te

maken met

acarrjQLcx,

alsof het

met de

zaligheid in

verband zou staan. Esotei-ische leer = geheiraleer). De beweegreden daarvan, dat de priesters de traditie opzettelijk geheim hielden, was deze, dat zij daardoor hun macht en invloed op het volk wilden uitoefenen. Het hiërarchisch belang was hierbij in 't spel. (Cf. Sequah, die zijn middel geheim houdt, eveneens het geheime karakter der Haarlemmer-olie en van den zoogenaamden balsem van Van Gordt.) Dit motief was dus een gansch anthropologisch verschijnsel. De priesters hielpen de menschen wel, maar ze vertelden hun niets, zoodat er eene scheiding ontstond tusschen de traditie van kennis van 't publiek en die der priesterklasse. Deze laatste werd de zoogenaEinide „thesaurus sapientiae" van Egypte en de Magiërs. Op deze wijze zijn de Grieksche mysteriën ontstaan en door datzelfde zocht ook de vrijmetselarij ingang te vinden, in de

om

invloed en

macht

maatschappij te representeeren.

Daardoor kreeg die thesaurus sajnentiae een heilig karakter, is de ivetenvan het heiligdom uitgegaan en droeg zvj als zoodanig geen pj'ofaan ka-

schap

rakter.

Dit deels

heilige

rein

uit

besef leefde,

Daarom

is

karakter

der

traditioneele

kennis

sproot

deels

dat

al

die

het ook niet

uit

onrein,

algemeen het middelen gaven waren, door de goden geschonken. vreemd, dat er verschillende goden waren, b.v. een

motief voort. Uit rein motief, voor zoover in

't

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 423

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's