Locus de Consummatione Saeculi - pagina 688
College-dictaat van een der studenten
356 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). dacht geen der opstandelingen
er aan, dat hij bezig
voeren
meende
toch
als
dienaar Gods, ieder
God en gebruikte hen daartoe
strafte
zulke schrikkelijke
wel
toe
men
er
vanzelf toe in het bestuur Gods een
Het
tenissen
heeft en die de
Juda
als
middelen
in Zijne hand. Bij
men
dat zulks tegen het bestel Gods inging, doch dan
niet aan.
om
bestel uit te
uitbarstingen van zonde en ongerechtigheid neigt
zeggen,
te
was Gods
alleen ten eigen behoeve te werken,
vacuüm
verschil ligt alleen in de bedoeling, die
mensch
er
mee
hij
zulks alleen
en dat gaat
God met zulke gebeur-
God gebruikt Nehukadnezar Nehukadnezar zelf verdoet ten eigen bate. Meent nu de mensch beoogt.
en Israël te tuchtigen voor hunne zonden
beeldt zich echter, dat
te stellen,
er
komt
;
dit niet alleen, maar pocht en snoeft hij er ook op, dan heeft datgene plaats, waarvoor Jesaja zoo ernstig waarschuwde, als hij zegt: Zal eene hvjl zich beroemen tegen dien, die daarmede homvt? zal eene zaag pochen tegen dien, die
ze trekt? (10
:
15).
Opdat nu de Overheid niet in zonde uitbreke, werpt God deze obstacles op den weg, gelijk men balken legt voor een schip dat afloopt, opdat het niet te ver ga. Een groot obstacle in dit opzicht is zeker wel het geld. Zonder geld doet de Overheid niets, en het geld moet van de onderdanen komen. Doordat de onderdanen dat geld geven, ontstaat er een band tusschen Overheid en onderdaan. Vandaar de belangrijke kwestie van het budgetrecht, het belang van de grafelijke beden uit vroegeren tijd, en al wat verder op deze lijn ligt, doch wat hier niet verder ontwikkeld wordt, daar het elders thuis behoort.
Een tweede reinsrJwen staatsieven.
In
de
is
gegeven
magistratus
in
de organische vertakkingen van het
inferiores,
in
de
instellingen
in
gewest en
stad vanzelf opgekomen.
Doch
kan de Overheid nog gedurig met bevelen, lasten, ordinantiën den dag komen, die verzet van de zijde des volks wettigen. Daarvan stelden onze Vaderen drie soorten: P, si quid vetat vel iubet magistratus contra institutiones Verbi Divini; zelfs zoo
en daden
2, si
voor
quid vetat vel iubet magistratus contra leges fundamentales;
noodweer. Onder de leges fundamentales verstonden onze Vaderen niet, wat wij de Grondwet noemen, want die was er niet, maar zij verstonden er onder al die overeenkomsten, die in den loop des tijds getroffen waren tusschen de Overheid en de gemeenten en 'gewesten, A. Marck in zijn „Merch der Chris/ene Gotgeleertheit," % 35 van het laatste hoofdstuk pag, 955 van de Hollandsche vertaling, zegt ook, dat verzet geoorloofd is „zoodra er iets geboden wordt 3.
uit
tegen de goddelijke lici
aanvaarden van
ivetten liet
of tegen die instellingen., ivaaraan de Overheden bvj
beslinir zich
verbonden hadden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's