Locus de Consummatione Saeculi - pagina 202
College-dictaat van een der studenten
200 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
element
den gang van het
dan ook weer bij die volken Gods gerekend wordt. In die verschillende volken wordt dus dezelfde onderscheiding volgehouden en gerepeteerd; ook bij hen begint zich eene tot dusver ongekende macht te openbaren n.l. diezelfde beweegkracht, welke Christus aan het kruis heeft in
zelf het alleen de hloyri
is,
CTodsrijk; terwijl
die beslist,
wie
tot het volk
geslagen.
den
In
der profeten zijn de volken beter, liever tegenover den Heere
tijd
Denk aan Jona in Nineveh, Daniël in Babel enz. Dat is niet, menschen daar beter zijn; maar, omdat God de Heere in Israël door de profeten zijn Zoon inbrengt, bij de andere volken heeft dit nog niet plaats. Vandaar, dat, als Israël eindigt met Christus aan het kruis te slaan, dan
in Israël.
omdat
in
dat
die
moment
eerste
zijdelings
bij
betrokken
de schuld zijn.
bij
de Joden
ligt
en de volken er slechts Pilatus over en
De Joden leveren Jezus aan
daarom hebben zij „meerdere zonde." Doch, als nu de prediking van het kruis onder de volken
uitgaat, dan ook onder de volken als scheidend element; dan moet ook onder hen die latente vijandschap uitbreken, dan moet ook die vijandschap zich bij de groote massa onder die volken op soortgelijke wijze als in Israël openbaren. Elk volk levert op zijne manier eene reijetitie van Golgofha, omdat het uit hetzelfde anti-christelijk motief gaat handelen. Deze vijandschap gaat zich dan zetten in eene ontzettende, anti-christelijke
komt
dat
kruis
En ook dit wordt in de profetieën geteekend onder het beeld van „Gog en Magog", de representanten van de volken, die buiten den kring van Israël lagen; representanten van de volken dezer wereld, gelijk die zich eenmaal tegen den Christus zullen keeren. De aankondiging van die volksmacht vinden wij in: Ezechiël 38 en 39. Deze profetieën mogen dus niet worden gecoördineerd met die tegen Egypte, Babel, Edom, Damascus enz. Deze volken toch zijn reeds vóór de komst van den Messias met Israël in aanraking geweest, Gog en Magog daarentegen vallen later Gog en Magog zijn die volken, welke het wereldrijk representeeren als zich stellende tegenover het koninkrijk der hemelen. De vroegere wereldrijken (zooals dat van Alexander den groeten, 't Romeinsche enz.) waren valsche antlcipatiën van het koninkrijk der hemelen, dat te komen stond maar Gog en Magog treden op als in bepaalde oppositie tegen macht, eene macht tegenover God.
;
;
het koninkrvjk der hemelen.
dan van het pseudo-koninkrijk tegen het waarachtige wordt Gog en Magog tegen Israël en Öion. Dus: ook na de verschijning van den Messias, ook na Golgotha worden deze namen van Israël en Sion niet losgelaten, maar vastgehouden. Ps. 65 1. .,De lofDie
strijd
voorgesteld als een strijd van
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 202](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's