Locus de Consummatione Saeculi - pagina 637
College-dictaat van een der studenten
305 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Wamieer er nu een worsteling ontstaat tusschen den kring van het eene gezin met dien van het ander, dan is de staat geroepen 07n recht te verschaffen. Zoo ook moet de staat de kringen van arbeid en nijverlieid elk op zijn eigen terrein terugbrengen. Maar, ivanneer er nu eene worsteling ontstaat tusschen den kring van den staat en een anderen kring, dan ontbreekt in den aard der zaak die het recht herstellen kan. Laat men dit gaan, dan van den staat als de machtigste eiken anderen kring terug en moet de staat het steeds winnen. Dit v^as het geval in Frankryjk onder de heerschappij der laatste Bourbons. Door hypertrophie was de kring van de rijkseenheid zoo uitgezet, dat ze eiken anderen levenskring drukte. Uit de
hoogere
eene
reactie,
autoriteit,
kring
de
dringt
daartegen opkwam,
die
zijn
de gebeurtenissen geboren, waardoor de
Bourbons van den troon werden afgebracht.
was
Dit
niet zoo in de Middeleeuwen en ook
was
het in ons land aldus niet
van onze Republiek en wel, omdat toenmaals de kleine kringen beschikten over een eigen macht en middelen van verweer bezaten om als
ten
tijde
magistratus
inferiores
zich
tegen
de
magistratus superiores
te
verdedigen.
Nu
van macht ontbloot zijn, is er een leegte gekomen en wist men niet waarheen het moest gaan. Daaruit is toen de vraag naar eene oplossing ontstaan, hoe het moest ingericht, dat men, zonder macht bij de Overheden en verschillende kringen, toch de afbakening van het gezag niet aan de rijkseenheid overliet. Liet men de afbakening van het gezag wel aan de rijkseenheid over, dan sprak het vanzelf, dat de rijksoverheid partij van
lieverlee al die kringen
en rechter in eigen geding was en dat degeen, die tegenover haar stond, het altoos verliezen moest. a.
Wil men nu
die verschillende kringen doorloopen,
dan moet
men
beginnen
den enkelen mensch, niet zooals de Fransche Revolutie met les droits de l'homme, maar met den mensch als onderdaan van God. Eerst wanneer men den enkelen mensch, burger en ingezetene als een onderdaan van Grod aanziet, bij
komt
met den koning te staan, want de koning koningschap dienaar en onderdaan van God, en dit onderdaan zijn van God is het vereenigingspunt, waarin de vorst van een land met elk van zijne onderdanen samengaat. Men geeft meestal aan deze quaestie de formule van de consciëntievrijheid. Het geldt dan de vraag: in hoeverre de elke persoon gleicJiberechtigt
is juist in zijn
iets tegen de consciëntie doen mag. Het woord consciëntie nu is een uiterst gevaarlijk woord, omdat het vooral door hen gebruikt wordt, die aan geen God gelooven. Opmerkelijk is, dat de
staat
Heere Jezus Christus volgens de berichten der Evangelisten nooit over con-
wanneer men de geschiedenis der kerkvaders, reformatoren en goede theologen en de predikaties uit den goeden tijd naleest, sciëntie spreekt, en ook,
20
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's