Locus de Consummatione Saeculi - pagina 288
College-dictaat van een der studenten
286 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek).
Men mag dan ook
wordt geoordeeld en
niet zeggen: de x>ersoon
zijne tverken,
en het dus voorstellen, alsof het twee oordeelen waren, een principieel en een discursief oordeel. Er moet verband tusschen die beide bestaan, en de vraag derhalve maar: hoe die beide in verband staan? En dan is het antwoord: één enkel werk, hoe goed en heilig ook; geen enkele gedachte, hoe rein en zuiver ook; geen enkel woord, hoe voortreffelijk ook; komt ons ten is
niet
goede, tenzij het gedaan, gedacht, gesproken
De regel is ons daarvoor gegeven in: Rom. 14 23 ttccv 81 o ovv. è-n nibrscog, :
is
uit het geloof in
Jezus Christus.
ócfiagzLa tativ.
zulke werken, die niet uit het beginsel des geloofs voortvloeien, beteekenen niet alleen niets, maar zijn afiagria d. i. ze strekken ter verzwaring van
Al
het
En
oordeel.
richten,
los
wijsheid
is,
wel,
dat
omdat
elke poging
om
een eigen heiligheid op
te
van het kruis van Golgotha, zich plaatst tegen dat kruis, eigen die zich wil staande houden tegenover de ondoorgrondelijke wijs-
heid Gods. Cor.
9
beste
werk
1
het
den
18.
fiicQ'óg
bij
geloof
het
pulsus,
Hiermede drukt Paulus dit uit, dat dan alleen God heeft, als het voortkomt uit innerlijken imJezus Christus, waardoor het alzoo tot dvayyir] gewor-
17,
16,
:
in
is.
Wanneer men nu vraagt, wat het irethoek zal zijn, waarnaar geoordeeld wordt, dan moet daarop geantwoord: het richtsnoer is en blijft alleenlijk en uitsluitend de ivet Gods.
Of dan het oordeel ook niet gaat naar het Evangelie? Onmogelijk. Het kan niet anders gaan dan naar den eisch van het werkverhond. Het Evangelie kan in het oordeel niets te zeggen hebben als strafwet-
oordeel
maar
l)oek,
den
Borg.
het Alles,
treedt
wat
in
in
Met dien eisch treedt de
boek der
Wet
om
op
oordeel
het het
altijd
op.
als
Wet
getuigenis
van den intreden-
moet volbracht zijn. Daar kan niets van af. Maar nu staat,
aangaande den Borg, volmaakte offerande inbrengt; en op grond daarvan spreekt de Rechter uit, dat allen, die in dien Borg zijn opgegaan, met Hem één zijn geworden, in Hem voldaan hebben aan de Wet Gods (zie Catech. vr. 61). Daarom hebben we dan ook bij de behandeling van liet dogma der justificatie gezien, dat die justificatio eerst haar rélog bereikt in den dag des
treedt die
Evangelie
het
op
getuigenis af te leggen
zijne
oordeels.
Nu
is bij
iedere rechtspraak drieërlei noodig:
2".
de kennisneming van het feit; de beoordeeling van het feit naar de wet;
3".
het
l'^.
<»p
gi'ond
daaivan
te
vellen vonnis.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's