GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 181

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 181

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

179

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

De

Schrift gaat altijd terug tot op

(cf.

het geslachtsregister van Jezus

Adam bij

;

dat

is

de unkersaUstlsche opvatting

Mattlieus.)

is de wegnemer van onze schuld en van onze zonde. wegneming gefundeerd? In eene betrekking, waarin we tot Abraham of tot Israël staan ? Neen. Er moet gevraagd hoe zijn die schuld en die zonde in de wereld gekomen? En dan moet het antwoord dit zijn: door Adam, 81 svog dv&QcÓ7tov en van hem is ze tot alle menschen doorgegaan. VS. 20. De wet is eerst gegeven op Sinaï; vóór de wet, zonder haar geen overtreding. Stelt ge u dus op Israëlietisch standpunt, dan moet ge zeggen:

Christus

12. v.v.

VS.

Waarin

die

is

:

de menschen, die vóór Mozes leefden, waren geen zondaars. Is de Israëlietische bedeeling

de

zonde, dus zij

reëele,

waren ze

dan hadden de menschen vóór Mozes geen wet, geen heiligen.

Doch de ^dvazog stond op de overtreding waren ;

dus heiligen, dan hadden ze ook moeten blijven leven; dan had de

'9-aï'aros

Adam

tot Mozes niet moeten hebben geheerscht. Zij zijn echter wel De dood heeft wel geheerscht. Om overtreding der wet? Neen; maar doordien de schuld van Adam hun is toegerekend in het solidair-organisch verband met Adam, die geheel het menschelijk geslacht in zich droeg. Een uitwendig rechtstreeksch gebod hadden ze niet overtreden. Zoo alleen zijn vs. 12 enz. te verstaan. Omgekeerd rekent God de Heere nu de gerechtigheid van Christus toe langs denzelfden weg als bij Adam n.l. aan allen, die in het tweede Hoofd zijn begrepen; die met Hem ééne plante geworden zijn (universalistisch dus) Eene voorkeur aan de Joden toegekend, kan derhalve niet, want dat ondermijnt de verzoening in Christus, zou haar

van

gestorven.

doen wegvallen. CajJ. VI. Hier een betoog, dat wel hiermede in verband staat, doch niet rechtstreeks met de aanhangige kwestie te maken heeft. Eene bespreking ervan zou ons te ver afvoeren. Paulus bespi-eekt hier het doel der wet n.l. een Gode verheerlijkend leven der dankbaarheid; doch dat nooit uit die

maar

alleen mogelijk is door het geloof.

De bekende

De conclusie

wet zelve voortkomt,

of resumptie geeft vs. 22.

van het huwelijk eener vrouw met een man. heeft tijdens het leven van haren man, dan begaat zij overspel. Overspel wordt derhalve alleen geboren uit het feit van de coëxistentie van haar man. Onder dit beeld nu toekent de apostel de rerhoucUng van het zaad Israëls tegenover de Israëlietische bedeeling. Die Israëlietische bedeeling is de man. Met die bedeeling waart gij, o Joden, verbonden, gehuwd en ge zoudt overspel hebben bedreven, als ge u ervan hadt losgemaakt. Doch nu — de Israëlietische bedeeling is gestorven en derhalve is de dochter Sions vrij en kan zij andere paden opgaan, een ander huwelijk sluiten. Ccq).

VII.

historie

Als de vrouw met een anderen

man gemeenschap

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 181

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's