Locus de Consummatione Saeculi - pagina 598
College-dictaat van een der studenten
266
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
nnsrD hadden alleen zaken in appel, den te doen met allerlei standjes en dat
de
Daarom tijd
Het kan ons niet bevreemden, ongeordenden toestand veel lawaai maakten. de D'par en nntpr aan. Bureaulisten vs^aren er in dien
Joden vooral stelde
men
de Wt'ü'l der DDN* iTD daarentegen had-
in
natuurlijk niet; toch
gerichten.
een
moest men de
genealogische geslachtslyjsten
hijhoMen
en bovendien zal wel niet iedereen de kunst van schrijven verstaan hebben. In de Heilige Schrift worden ze schryiers of ambtslieden genoemd. Y2inze\f zijn ze tot aanzien en invloed gekomen, zoodat ze niet zelden als ''Jpi opgeroepen
werden om tezamen met dezen te beraadslagen. Toen nu in lateren tvjd koningen optraden en ook wel in den tijd der Richteren, ontstond er uit den aard der zaak een tweede iets, dat een da capo was, van
icat
men onder Mozes
Mozes was
reeds gehad had.
een Ï33r iWJ,
niet
hij
had niets
domestica, van de ^VX*' iT3, als zoodanig had
want
Aiiron, en niet Hij,
dezen werden
was
te
maken met
niets te
hij
hoogepriester, ook niet
de ordinatio
maken met
met de
de
Srif^,
want
^"Tl ""^JN*,
Jozua aangevoerd. Wat was Mozes dan? Mozes ivas de rejjrescntant van de rvjkseenheid en daarom geen koning en vorst. Nergens heeft hij ook een titel, nergens wordt er in de H. S. van den vorst of prins door
Mozes gesproken.
was de
Hij
ntn^
13]/,
het instrument,
theocratische regeer ing als Rijksregeerder nitoefende.
hoofU weg. Jozua
is
Na
niet theocratisch dienaar Gods,
ivaardoor
God
Zijn
zijn sterven valt het ryks-
maar
krijgsknecht van het
leger, de S^H
^UÓN rNH. Naderhand echter werd toch de behoefte aan rijkseenheid weer gevoeld en verschillende stammen vereenigden zich onder één hoofd, t33r genoemd. Deze D''t33t* traden uit
op uit de kundige intelligente menschen h\ Israël, het waren kerels, welke zoowel de a''par als de D''1pr genomen werden. Ze representeerden
dan, hoewel op gebrekkige wijze, de eenheid voor één of
Eerst
onder
rijkseenheid
David komt de rijkseenheid
kwam
het eerst voor
meer stammen. den dag.
Nu
ontstond er natuurlijk een gewijzigde verhouding.
van God gezalfde koning op den berg Zion
zat,
moest er een
er een
Nu
de
relatie gecreëerd
hem en de verschillende in Israël reeds bestaande organiscJic hoofden. Twee dingen moeten we daarom in 't oog houden. De koning van Israël bemoeide zich niet met de zaken van de D\S*''rO der 0"'l3D12* en die van de üX'ül der mnsrD, maar hij hield zich uitsluitend bezig met de rijksaangelegenheden. In onze republiek had vroeger de rijksregeering niets te maken met de zaken
tusschcn
van stad en provincie de Staten-Generaal waakten alleen voor de rijksbelangen tegenover het buitenland en regelden die, b. v. in zaken van oorlog. Zoo ;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 598](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's