GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 194

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 194

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

192

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

wel goed indenken, dat de toenmalige Joden — dus ook zich geen anderen Messias konden voorstellen hoorden dan eenen, die aan deze twee kenmerken voldeed: 1. dat hij in Jeruzalem present was;

Men moet

zich

liet

die Petrus niet

zij,

2. als koning „ „ „ Zulk eenen nu kondigt Petrus

Tegen het

72iet

kenmerk druischt

eerste

;

aan. in,

wat

hij

zegt in vs. 21a ov dslovgavöv

Sé^aa9ai.

Tegen

tweede:

het

de

eerst 7ia

zal

hij

wel

in

Jeruzalem

als

koning present

zijn,

maar

nawcov.

aito-AccxciaxaGiq

In de tweede plaats toont Petrus aan, dat hun verwachting van den Meszich dus niet moet richten op den Christus, die in Bethlehem gekomen

sias

te Bethlehem ook eigenlijk maar eene voorloopige is en komst van den Christus, die, hoewel op andere wijze, toch beantwoordt aan hunne verwachting, aan die der profetie — nog moet jplaats

dat

is;

dat

die

de

komst

eigenlijke

hebben, (vs, 20).

En niet

ten derde zegt

dat

hij,

moeten dioomen van

zij,

als

zij

zich nu aan den Christus aansluiten,

een gelukstaat:

maar wel moeten weten,

dat er dan

een staat van verdrukking over hen komt; dat op ieder, die Jezus aanhangt, een kruis rust: en dat eerst daarna bij Jezus' wederkomst de gelukstaat komt. Dan zal er zijn een èvaxpv'èig van het aangezicht Gods. 'Avaipv^ig wijst

gelukstaat

en

ccvccGtQs^ig,

dus terug op een geleden lijden als zij komt, breekt de ware om daarin eens te mogen genieten is noodig fisTavorjatg ;

Doch

aan.

en dat

juist en allereerst voor de Joden,

omdat

die zich

aan

den Christus hebben vergrepen. 17. We gaan nu weer terug naar de x>i'ofetie'èn. God de Heere, zoo zagen we, heeft zijn volk geplant om de kiem, het steunsel te behouden; o laóg^ z6 'iGQaTql concentreert zich in den „ebed Jahveh"; eindelijk staat de Christus alleen; maar uit Hem verwekt de Heere dan weer een nieuw volk. Dit

We

is

het object der verlossing.

nu een ander moment. met de aanduiding van het object der verlossing loopt die van Die twee lijnen gaan al meer naar elkaar toe neigen reiiossing. het subject der in dienzelfden Christus, om daarna weer uit elkaar ze snijden en eindelijk krijgen

Parallel toch

elkander te gaan.

Nu de

is

dat juist het diepe mysterie der profetie: dat in elkaar vloeien van

subjectieve

en

de

tegelijk representant is

objectieve

van

o

lijn

in het snijpunt; dat diezelfde Christus

lahg xov Obov en Oshg 6 SatrjQ.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 194

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's