Locus de Consummatione Saeculi - pagina 524
College-dictaat van een der studenten
192
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
aan
symbolisch bedoeld. Salomo zou het type van dezen Koning zijn. De tempel zou bestaan in de menschelijke natuur, die Christus aannezou. Cfv. Joh. 2 VS. 19, 21. Ook de Apostelen doelen met ol^nia rov @£ov
als
eigenlijke
men
op de kerk van Christus, op het
De tweede
qualiteit
van
güilcc
rov Xqiotov, de vuóg of njn^"n''3.
dat het niet zou zijn van aardsche
dit koninkrijk is,
strekking, zin en bedoeling, of tijdelijk en binnen de grenzen van de aardsche
maar
huishouding,
QVip'lir.
Doel en strekking richten zich op het Rijk der
Heerlijkheid.
Vs.
14,
potestas. die
van
De verhouding van dit koninkrijk wordt gefundeerd als de patria De verhouding, waarin God als Souverein zal staan tot den Messias,
Hem
tot zoon.
is de verhouding van vader een betuiging van goedwilligheid, maar het duidt op den
het koninkrijk in opdracht ontving,
Het
is niet
aard en oorsprong van het gezag. Vs. 15. zal
Wat
van hem
er ook in het typisch koninkrijk gebeure,
Gods goedertierenheid
niet wijken.
nogmaals de verzekering van het eeuwig bestand van het kan niet verbroken worden. Het aardsche koninkrijk van David echter is verbroken door de Babylonische ballingschap en niet weer opgericht, dus daarop kan het niet doelen. 16
Vs.
geeft
koninkrijk, het
Vs. 17 behelst de toezegging.
Hier 1*^.
is
ivat
dus de
aan
voorstelling, dat
niet het
Christus het koninkrijk toekomt;
karakter van potestas magistralis draagt,
maar
zijn parallel
vindt in de patria p)otestas, 2^.
tvat niet
binnen de engte van aardsche verhouding besloten
ligt,
maar wat
zal zijn Z^)y\V, terwijl 3".
hoofddoel
is,
dat er een jT3 m^oet komen.
Het gansche Oude Testament
is
vol
van
alle
de symbolische en typische
heenduidingen op het koningschap van Christus. In de Eschatologie hebben we reeds het standpunt behandeld, waaruit men deze zaak bezien moet. Resultaat is 1**, dat altoos het koningschap van Christus aan Zion verbonden wordt, speciaal van Zion is. Dit doelt niet op de huidige Joden, maar symbolisch op het volk van God, de kerk; 2**, dat behalve dit koningschap aan dien koning gegeven is koninklijke heerschappij en macht (echter geen regeeringsmacht) om door Hem als Hoofd van Zijn volk uitgeoefend te worden tegenover de wereld en Satan.
Thans volgen eenige plaatsen a. Joh.
18
:
uit het
Nieuwe Testament.
36, 37.
Hier staat de gewichtigste uitspraak van Christus voor Pilatus. In Pilatus aan Jezus de vraag: cv
tl u
^aaiUvs
tü>v 'lovdaioiv.
vs.
33 stelt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 524](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's