Calvinisme en revisie. - pagina 14
12
menschelijk leven.
een
Zoo
geestesrichting,
op het
is
er in het
op het
die
Zoo
reëele gericht is.
is
algemeene menschelijk leven
ideaal,
en een andere, die meer
er een geestesrichting, die in de
diepte der mystiek wegduikt, en een andere, die de klaarheid
mint.
oppervlakte ,
^
is
een pradische en er
is
•
een theoretische
richting, die in het historische teruy-
evenals een andere die profetisch gluurt in de toekomst.
leeft,
Juist
op
Er
En zoo ook een
richting.
de.
algemeene
voor de
van
schakeering
deze
terrein der
ons
menschelijke natuur
geestesleven
kan
ligt,
zt;
van Christus geen haar eigendommelijke geestesleven roepen. Wel zullen ook deze schakee-
kerk
richtingen
ringen
omdat
echter,
het
het
in
evenals
al
wat menschelijk
den één een meer historischen
is,
zin, in
op haar inwerken en in
een tweede een meer prac-
meer profetische brengt ons nog niet tot een
tische actie en hebbelijkheid, en in den derde een
ontwikkelen; maar ook dit
neiging
sphtsing
van
geestesrichtingen, die in het bijzonder aan de kerk
in
Christus
eigen
zijn,
en haar noodzaken in onderscheidene
formatiën op te treden. Principieele geestesrichtingen in de kerk
omdat de kerk op
zich,
wezen trus I
en
de
geaardheid
religieus
der
van Christus kunnen
terrein staat,
religie
alleen uit het
ontwikkelen.
Wat
en Paulus elk in een eigen richting doet wandelen,
is
Pe-
een
bhk op de Goddelijke toet; van Paulus verschilt Jacobus door den nadruk te leggen op een andere zijde van den band tusschen geloof en werken; Joannes en Mattheus loopen onderscheiden
uiteen,
doordien
bezien.
Zoo was het
zij
elk den Christus in
van
uit een ander
oogpunt
den aanvang, en zoo bleef het steeds in
de kerk van Christus, en nooit had op haar erf de deehng van den
éénenNijlstroom in de zeven armen van zijn Delta anders plaats, dan
naar
Temperament en karakter, hemelstreek en nationaliteit, mocht hier zijdelings op inwerken; maar de drijfkracht, die tot het kiezen van een eigen bedding noodzaakte, school voor de Kerk van Christus, altoos in de zake der religie. Zelfs dient dit nog nauwer bepaald. Immers niet aan de rehgie in algemeenen zin, maar alleen aan de Christelijke religie, als religieuse
motieven.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's