GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 751

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 751

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

419 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Ten

hebben de Geref. zich

slotte

er op beroepen, dat de eerste Christelijke

monde harer beste getuigen er eveneens zoo over geoordeeld heeft, zooals bij monde van Terliülianus, HUarius, Lactantius, Athcinasius en zelfs Paus Gregoruis. Maar hoe sterk en beslist ze in dit opzicht tegenover de coërcitieve

kerk

bij

macht van de Overheid optraden,

toch stelden de

zeer beslist tegenover de theorie der

Gereformeerden zich metterdaad zij Samsivi-

dusgenaamde fnoderaten, welke

tanisme noemden. Van de Samaritanen

zij na den terugkeer van de maar ook tegelijkertijd dienden, Jehova waar

toch staat geschreven, dat

Joden uit de ballingschap wel is de andere afgodendiensten van de volkeren, die in het land waren binnengetrokken, lieten bestaan. Dat was het eenige voorbeeld van zulk een moderaten toestand.

Samaritanisme traden de Gereformeerden op. Het Samaritain drieërlei vorm, hetgeen niet moet verward. 1". Van Anabaptislische zijde, iets, waarop nog onlangs een van de woordvoerders der Mennonieten zich tegenover ons beriep, toen hij zeide, dat wij eigenlijk op het standpunt der Anabaptisten optraden, waarom hij dan ook het optreden van vrije kerken toejuichte. Doch hiervan geldt: cum duo faciunt Tegenover

dit

nisme bestond toen reeds

idem, non est idem.

Vraagt

men

nu, uit

welk beginsel de Anabaptisten handelden, dan

luidt het

antwoord, dat ze de Overheid declineerden als staande op een- laag standpunt, als iets, dat overtollig is, onrein, onheilig, en waarmede zij als heilige Christenen geen gemeenschap wilden hebben. Uit die hoogte alleen en als consedezer

quentie

met

theorie

betwist de Anabaptist aan de Overheid elk recht zich

kerkelijke zaken bezig te houden.

kelijke bemoeiing gesloten,

resse 2".

Dit eerste

omdat

Dan wordt

de Overlieid buiten alle ker-

ze onrein en onheilig

is

en

is

ze geen diena-

Gods meer. Het tweede standpunt werd ingenomen door de Moderaten. is

hetzelfde

jaren

voeiders

denkbeeld, gelijk

we

dit

reeds vinden

van den opstand tegen Spanje en

steeds

is

bij

Coornhert in de

gelijk het voorts

door woord-

verdedigd tot het eindelijk in de Fransche Revolutie getri-

omfeerd heeft door deze stelling dat men scejjtisch tegenover de ivaarheid moet staan. Pilatus, die vroeg: „wat is waarheid" wist het alleen. Indien dit waar is en wij de waarheid niet kennen, dan heeft geen enkel mensch recht om te zeggen, dat hij de ware religie heeft. Dan kan geen enkele religie een falsa religie zijn. Zijn alle godsdiensten uitingen van godsdienstig leven en is er geen waarheid in eenigen godsdienst te stellen, dan hebben de dogmatici geen belang voor de Overheid.

De

Overheid, moet indifferent tegenover de religie staan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 751

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's