Locus de Consummatione Saeculi - pagina 751
College-dictaat van een der studenten
419 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Ten
hebben de Geref. zich
slotte
er op beroepen, dat de eerste Christelijke
monde harer beste getuigen er eveneens zoo over geoordeeld heeft, zooals bij monde van Terliülianus, HUarius, Lactantius, Athcinasius en zelfs Paus Gregoruis. Maar hoe sterk en beslist ze in dit opzicht tegenover de coërcitieve
kerk
bij
macht van de Overheid optraden,
toch stelden de
zeer beslist tegenover de theorie der
Gereformeerden zich metterdaad zij Samsivi-
dusgenaamde fnoderaten, welke
tanisme noemden. Van de Samaritanen
zij na den terugkeer van de maar ook tegelijkertijd dienden, Jehova waar
toch staat geschreven, dat
Joden uit de ballingschap wel is de andere afgodendiensten van de volkeren, die in het land waren binnengetrokken, lieten bestaan. Dat was het eenige voorbeeld van zulk een moderaten toestand.
Samaritanisme traden de Gereformeerden op. Het Samaritain drieërlei vorm, hetgeen niet moet verward. 1". Van Anabaptislische zijde, iets, waarop nog onlangs een van de woordvoerders der Mennonieten zich tegenover ons beriep, toen hij zeide, dat wij eigenlijk op het standpunt der Anabaptisten optraden, waarom hij dan ook het optreden van vrije kerken toejuichte. Doch hiervan geldt: cum duo faciunt Tegenover
dit
nisme bestond toen reeds
idem, non est idem.
Vraagt
men
nu, uit
welk beginsel de Anabaptisten handelden, dan
luidt het
antwoord, dat ze de Overheid declineerden als staande op een- laag standpunt, als iets, dat overtollig is, onrein, onheilig, en waarmede zij als heilige Christenen geen gemeenschap wilden hebben. Uit die hoogte alleen en als consedezer
quentie
met
theorie
betwist de Anabaptist aan de Overheid elk recht zich
kerkelijke zaken bezig te houden.
kelijke bemoeiing gesloten,
resse 2".
Dit eerste
omdat
Dan wordt
de Overlieid buiten alle ker-
ze onrein en onheilig
is
en
is
ze geen diena-
Gods meer. Het tweede standpunt werd ingenomen door de Moderaten. is
hetzelfde
jaren
voeiders
denkbeeld, gelijk
we
dit
reeds vinden
van den opstand tegen Spanje en
steeds
is
bij
Coornhert in de
gelijk het voorts
door woord-
verdedigd tot het eindelijk in de Fransche Revolutie getri-
omfeerd heeft door deze stelling dat men scejjtisch tegenover de ivaarheid moet staan. Pilatus, die vroeg: „wat is waarheid" wist het alleen. Indien dit waar is en wij de waarheid niet kennen, dan heeft geen enkel mensch recht om te zeggen, dat hij de ware religie heeft. Dan kan geen enkele religie een falsa religie zijn. Zijn alle godsdiensten uitingen van godsdienstig leven en is er geen waarheid in eenigen godsdienst te stellen, dan hebben de dogmatici geen belang voor de Overheid.
De
Overheid, moet indifferent tegenover de religie staan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's