Locus de Consummatione Saeculi - pagina 23
College-dictaat van een der studenten
21
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). het
levend geslacht wordt gezegd, dat
toen
worden overgebracht
onverderfelijkheid zullen
zij ;
op eens in den t-oestand der
dat
zij
dus den dood niet zien
zullen.
Kom.
13
:
Filipp. 4
:
11.
5
Thess. 4
1
:
ó
KvQiog èyyvg.
17
cf.
Cor. 15
1
:
51.
De geheele roep van het Maranatha,
die de apostolische schriften doorgaat
aan het slot der Openb. „kom haastig" is de bede der bruid, die uitgaat naar haren bruidegom, een geroep, dat altoos stil doorgaat. En opdat we deze geestelijke voorstelling niet chronologisch zouden opvatten, bestrijden de apostelen die chronologische berekeningen opzettelijk cf. den tweeden brief van Petrus, die juist daaraan zijn ontstaan heeft te danken. De Heere Jezus zelf heeft dit aanstaande zijner komst even stellig uitgesproken. We moeten ons dus ook op Hem beroepen. 17 en 1 Cor. Matth. 16 28 geheel in overeenstemming met 1 Thess. 4 15 51 waar het bepaald wordt binnen den kring van het toen levend geslacht; Mare. 9 1 en Luk. 9 27 zijn daarvan de parallelplaatsen. en de bede,
;
:
:
:
:
Joh. 21
:
:
23
expres
omdat de broederen
om uit
de
chronologische
opvatting te bestrijden;
juist
het door Jezus gezegde ten opzichte van Johannes
'de verkeerde gevolgtrekking
hadden gemaakt, dat
hij
de parousie zou beleven.
De chronologische opvatting wordt hier beslist afgewezen. Matth. 24 34 weer gesteld binnen den kring van het toen levend geslacht terwijl naar luid van Matth. 26 64 het Sanhedrin, waarvoor de Heer wordt geroepen. Hem zelf hoort zeggen: „van nu aan zult gij zien den Zoon des menschen komende op de wolken des hemels." VI. De vraag is nu, of deze verschillende gezegden als membra cUsjeda voor ons liggen of wel, of soms 't verband, waarin ze voorkomen ons den :
;
:
in de hand geeft tot opheffing van deze schijnbare tegenstrijdigheid? Dat hier tegenstrijdigheid schijnt te bestaan heeft alleen daarin haar oorzaak,
sleutel
dat
men
de
heteekenis
der
Israëlietische
bedeeling
als
symboliek der eemvige
De bedeeling van Israël is ten finale afgesloten met de verwoesting van Jeruzalem. Dat is maar niet een moment, neen, het is een afsluitend moment. De geheele bedeeling van Israël bedeeling
is in
te
veel
uit
het oog heeft verloren.
de geschiedenis der volkeren ingeschoven,
is
een historisch enclave,
geen
Het draagt ook wel een historisch karakter, maar is allereerst symbolisch, wijst heen naar de komst van den Christus en moet dus door deze komst ten einde spoeden. Doch juist als symbool praefigureert het ook de verschillende stadiën van de geschiedenis van den xoafio?. De Messias komt als Israëls koning en gaat daarom zelf eerst in den symbolischen vorm
pars
historiae.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 23](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's