Locus de Consummatione Saeculi - pagina 186
College-dictaat van een der studenten
184
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
God schiep tweeërlei: De eerde bestond
een geestelijke kern;
b.
een zich daar
om
Zijn „kahcü"
de natiën.
eeuwen door
alle
a.
De „kahal" was een
1.
2.
uit:
heen BÜngerenden
tijd
;
bulster.
lang geconcentreerd in één volk, zoodat „kahal" en natie
van Israël saamvielen. Nu echter
weg
kwam
de „kahal weer tot alle volken
;
maar nu
Als straf voor hun zonde verloren de Joden hun invloed^ hunne beteekenis in de „kahal", in de ecclesia. (De Engelsche, de Duitsche natie enz. hebben b. v. wel eene
valt tegelijk Israël als volk
eigenaardige einde;
een
plaats
eens
in de ivereld èn in de „kahal."
en beteekenis in de ecclesia).
heeft
die
straf
uit.
Als
alle
Doch daaraan komt eens
volken van de sKloy^ aan het
eeuwen in de „kahal" zijn verzameld en binnengegaan, dan zal ook weer nQÓaXrjipig in de „kahal" hebben, weer als volk een eigen plaats in de „kahal" innemen, weer zijne eigenaardige, nationale beteekenis erlangen. — Er zijn in de christelijke kerk eene massa Joodsche families opgenomen, vooral in de eerste periode yan haar bestaan. Doch zij zijn in die kerk opgegaan, de Joden hebben geen eigen representatie, als straf voor hunne Christusverwerping. Maar eens zullen zij, zoo leert de apostel, weer hunne eigenaardige, nationale positie in die kerk innemen. Vs. 16 s.s. Nadat Paulus dus uitdrukkelijk verklaard heeft, dat er eene nQÓakrjipLg van rivÉg zal zijn, gaat hij nu over tot het beeld van den boom. Wat is die boom ? Die boom, waarvan de takken — welke de Joden representeeren — worden afgehouwen, terwijl andere — de s'&vt], de heidenen — erop worden ingeënt, is de kerk van Christus. Zijne wortels liggen in het paradijs. Met Abraham c. s. is die boom van een bijsonder type geworden: einde der
Israël
TÓ 'i6Qai]l,
Die
ken,
representeerende
boom n.l.
in
'lagai^X is
de laug
mv
Qsov.
uitgegroeid en opgeschoten in tweeërlei soort van tak-
rrnchtbare
takken en loaterloten.
Die
boom
in zijn geheel is dus
met zijn eigen nationale, ceremoniëele eeredienst. Als nu Christus komt, dan houwt hij van dien boom alle ivaterloten af en legt Hij de bijl aan den wortel. De boom blijft dus staan, maar ontdaan van zijne water-
het Joodsche volk
loten, tó
nu
aan het Xei^fia %ax hloyr]v en dat is tÓ 'Jcparyi, b Iciog zov €)80V en wat er afgegaan is als waterloten, dat was al wat tot nationalen zin behoorde, maar niet deel uitmaakte van het Xiuificc
gelijk
aa^u rov Xqiotov
Israël
Op
in
;
dien nu aldus van takken beroofden Ijoom
Niet in den zin van ons inenten
d.
w.
z.
worden amlrre takken
inyevnt.
dat een tam takje wordt geënt op een
wilden stam, terwijl dan als gevolg daarvan de boom alleen vruchten draagt
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 186](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's