GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 204

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 204

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

202 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Diezelfde worsteling vertoont zich clan ook, als de Messias zelf verschenen is in

de profetie.

63 1—4. Hier w^ordt profetisch die strijd tusschen Israël en de wereld macht en wel in zijn hoogte-punt geteekend. De Messias zelf getuigt, dat Hij Jes.

de in

:

volken heeft vertrapt en vertreden en Hij treedt hier op als overwinnaar strijd. Met Hem gaat de strijd dus door, eerst na de komst van den

dien

Christus verkrijgt die strijd zijn hoogte-punt. Ezechiël 36

Micha 4 zooals

:

:

4-7

11

blijkt

s.s.

hetzelfde.

Wie

het

uit

is

begin

die

van

rechter Israëls? (vs.

14.)

Dat

is

de Messias,

ditzelfde hoofdstuk en uit het onmiddellijk

1 van cap. 5. De strijd gaat dus tegen den Messias. 1—3. Weer diezelfde strijd geteekend als gericht tegen den Messias cf. het 22ste vers van het voorafgaande caput. Jes. 27 1 s.s. De Messias, die zijnen wijngaard bezoekt (vs. 2) vernietigt

volgende vs. Jes. 34

:

:

tegelijk

Joel

den Leviathan (de wereldmacht). 3 12 s.s. Die eindworsteling tusschen :

gepaard gaan met den hemel en op aarde enz. En dan zal eindelijk

den Heere en de volken zal

schuddingen van de aarde, hevUigen der volken, teekenen in

Jes. 66

:

24

e.

a.

het eindgerlcht plaats

hebben.

plaatsen, waarin wordt gezegd, dat het lot der volken voor

eeuwig wordt beslist. Wanneer nu aldus de Messias Gog en Magog geprikkeld heeft en Hij op hen de overwinning heeft behaald, dan eerst komt de Messias in zijne glorie dan eerst keert de oude glorie van Jeruzalem terug dan wordt Sion weer verheerlijkt en dan wordt de majesteit van den Messias in uitwendige heer-

;

;

lijkheid openbaar.

Israël derhalve resulteert alleen Christus. Bij Hem sluit zich al het toebehoorende aan. Dan is er weer kern en schors. Daartegen verzet zich de vereenigde groote wereldmacht. Christus komt dan de kerk te hulp. Het wormpje Jakobs overwint en oordeelt de wereldmacht. En dan komt Christus

Het

hem

Jeruzalem en gaat de heerlijkheid in. is nu maar zal dat terugkeeren van den Heer tot Jeruzalem staan in deze bedeeUng, of zal het zijn op den niemven hemel en de nieuwe aarde ? Dat is de hoofdkivestie ten opzichte van het Chiliasme. De Chiliasten toch zeggen: in deze bedeeling. tot zijn troon te 18.

De vraag

:

De profetieën daarentegen, volgens de apostelen ervan gegeven, weerspreken in

dit

interpretatie door Christus en de gevoelen ten eenenmale en zeggen:

de nieuwe bedeeling.

Wel degelijk wordt de heerlijkheid vcr))onden aan Israël, Jeruzalem, maar daarmee is niet bedoeld dit Jeruzalem en dit Öion.

8ion;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 204

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's