Locus de Consummatione Saeculi - pagina 504
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). potestas
hoofd
magistralis
is in
zijn
wel
eens
voorgesteld,
hetzelfde
met
is
met
zijn
gezin en een koning in zijn
vormen van gezag natuurlijk dit
is
eigenlijk
kennen geven. Dit
verschil zou te
God
Het
uiagistralis.
potestas
rijk,
alsof patria potcstas en
dit verschil,
wat dus
dat een vader
alleen een gradueel
evenwel niet het geval. Die twee
soorten,
oorsprong en karakter geheel onderscheiden. Ze hebben elkaar gemeen, dat het vormen zijn, waardoor de souvereine
zijn in
menschen door menschen en met behulp van menschen menschen, maar in aard en karakter verschillen zij Eerst door streng hierop te letten ontkomt men aan het gevaar van
Zijn gezag over
uitoefent volstrekt.
andere
over
een verkeerd standpunt.
Waarin bestaat het
verschil van oorsprong? Het verschil in oorsprong ligt hierin, dat de patria potestas in de schepping gegrond is en de potestas magistralis niet in de schepping, maar in Gr at ia
Communis. Alles, wat in de schepping gegrond is, is wezenlijk, onafscheidelijk van ons menschelijkĀ»bestaan en daarom duurzaam blijvend en eeuwig; daartegen alles,
wat
uit Gratia
een
tijdelijk
een
tijdlang
nomen In
't
Communis komt,
karakter,
door
is
kranke
een
om het kranke been, draagt een hulpmiddel, een medicijn, wat kan gebruikt worden, maar dat weer weggeis
een verband
voorbijgaand,
is
wordt, als de kranke weer een gezond
mensch
is
geworden.
kort: de patria potestas bestaat buiten de zonde krachtens de schepping; de
potestas magistralis alleen ter oorzake vim de zonde door de Gratia Communis.
Daarmee, en
zie hier het laatste verschil,
hangt vanzelf samen, dat de patria
potestas organisch en alle potestas magistrcdis mechanisch
Organisch sel in
de
is.
men eet, slikt door de keel en aldus het Mankeert men iets aan den mond, lijdt men aan
de werking als
is
maag
krijgt.
voedkeel-
een pijpje in de keel naar de maag wordt gebracht, dan is dit een mechanische werking. Welnu de patria potestas vloeit uit het leven van het menschelijk geslacht zelf voort, is inhaerent aan het wezen, den aard en de natuur van het menschelijk geslacht verbonden, in het organisch leven van het menschelijk geslacht opgenomen en komt daaruit voort. aandoeningen,
zoodat
het
voedsel
door
De potestas magistralis daarentegen
is
van buiten op het menschelijk gedaarom
slacht opgezet, vloeit niet uit het organisch volksleven voort en draagt
een mechanisch karakter. A. Hoe weten we nu, dat de patria potestas tot de schepping behoort en dat zij wezenlijk, duurzaam en organisch is? l**. Antw. Omdat het geboren ivorden van den mensch als kind geen gevolg
van de zonde
is.
Wanneer de mensch
buiten
zonde rechtstreeks als
Adam
door schepping
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's