Locus de Consummatione Saeculi - pagina 275
College-dictaat van een der studenten
273 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Op
nu wordt ons gezegd, dat evenals het met Christus gegaan met ons zal gaan. Doch ice moeten hier ivel onderscheiden. Bij den Heere toch zien ive eerst eene avccataaig en daarna een bekleed worden met heerlijkheid. Dit geschiedt ook met de gestorvenen; maar: het eerste, de aracracts zal allen gelden, valt al deze plaatsen
het zoo ook
is,
zoowel
ongeloovigen
geloovigen
als
ten
deel, het la.atste,
de heerlijkheid alleen
Doch voor den rechterstoel van Christus verschijnt niemand in Eerst, wanneer in het oordeel de uitspraak gedaan is, heerlijkheid. hemelsche dan eerst zegt Jezus „gij getrouwe dienstknecht, ga in in de vreugde uw s Heer en V^ den geloovigen.
Evenals
Jezus zelf
hij
En
er derhalve eene onderscheiding tusschen de dvaaraeig
is
wederkomst nog levende veranderd zullen worden, dan moet ook deze verandering niet anders worden voorgesteld, dan als de verandering, welke er met Christus zelf bij de opstanding plaats greep): ndvzagdi èUayrjcófia&a. De furafiÓQ^pmcLg bestaat deren
de
öó^Kffig.
geloovigen
allen
dat
daarin,
halve
als er gezegd wordt, dat de bij de
maar
opstanding ;
ze
veranderd zullen ivorden;
allen
Deze beide ynomenten moeten scherp
niet als
aan Jezus na
ze bestaat in de gelijkmaking
Jezus
bij zijne
zijne hemelvaart.
elkaar ivorden gehouden. Zoo alleen van de opstanding der ongeloovigen. Indien men toch in de opstanding zelve de Sólacig reeds inlegt, dan geeft men deze ook aan de ongeloovigen. Dan koynt ook aan de ongeloovigen de a%avaraa en de dfQ-aqaCa toe. Dat was de fout der Lutherschen, ivaardoor zij zich lieten verleiden om ook aan de goddeloozen ècp^agaia toe te kennen Het is zeer zeker waar, dat de ongeloovigen evenzeer als de geloovigen na de opstanding eeuwig zidlen bestaan. Li dien zin genomen is elk menschelijh icezen
komt men
tot
onvergankelijk,
ook
cccpQ-agaLcc
uit
beschouiving
onvernietigbaar.
en
ccd-avaGia
goede
eene
Maar
dat
zullen bezitten.
sluit
Want
niet
in,
dat
de ongeloovigen
de Openbaring van Johannes
maakt melding van den tweeden dood d. i, die dood, ivaarbij ze voor eeuwig aan de (fO'oqa ter prooi gegeven worden. Zij zijn dus niet buiten dood en cp&oga, maar hun eerste dood is een nQvxpig en na de opstanding komen zij onder de eeuwige heerschap)pij van den tiveeden dood, waardoor zij altijd aan de cp&oqa onderworpen zijn. Daarentegen zijn de ècp&agata en de cc&ccvaaicc niet alleen: het bevrijd zijn van de ff%'OQa en den Q-avaxog-, zij zijn niet gelijk aan onvergankelijkheid en onsterfelijkheid;
degelijk dtp&aQoicc
Als
den
geven
zij
een
aan de
we nu
toestand
allereerst
niet
positief
alleen
begrip.
een
negatief
De d&avaGLu
is
begrip gelijk
te
kennen; maar ook
aan de
^w?}
ivel
alaviog en de
dó^a.
zien,
van
welke het
verdere indices de Heilige Schrift ons biedt omtrent
lichaa,m
in
den staat der opstanding, dan ivorden we
verwezen naar 18
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 275](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's