Locus de Consummatione Saeculi - pagina 63
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). dienst
voor
gedoopten
diegenen,
op
aarde
die
èn
op aarde
aan
De Iverk bediende liet lieil aan de vagevuur en de laatsten hadden het
zijn.
die in liet
meer noodig dan de eersten. De Reformatie kv^^am daar rechtstreeks tegen op. Wat was nu het groote probleem van de Hervormers? Dit: hoe ontkomt ge aan hetgeen Eome u altijd veel
voorwerpen, dat er in ictu mortis zoovelen heengaan, die wel in Christus maar wier genadeleven zoo pover ontwikkeld was, wier geestelijk leven zoo arm, wier bekeering zoo gering, wier heiligmaking zoo klein was ? blijft
geloofden,
Rome
toch zei: dat hindert niet, het vagevuur doet die schade inhalen, vult
aan. Doch de Hervormers stelden de beslissing aan deze van het graf en nu moesten ze toch een antwoord op deze vraag geven. En dat kon alleen en niet anders dan door de eeuwige zaligheid geheel los te maken van de opera, van de heiligmaking. Stelde men voor den ingang in de zaligheid absolute heiligheid, dan moest er een zuiveringsproces zijn. Maar ook, de Hervorming moest om het vagevuur voor goed de wereld uit te helpen, den hoogen moed grijpen om te zeggen weg met alle opera. Luther moest wel komen met zijne rechtvaardigmaldmj sola fide, terwijl de heiligmaking als eene bijkomende genade er niets toe doet. Van dat oogenblik af was het, als iemand stief, alleen maar de vraag: geloofde hij? Al had men goddeloos geleefd, doch men kwam nog in zijn jongsten snik tot het geloof, dan was men gerechtvaardigd en dies heilig
het
ontbrekende
zijde
en ging in de zaligheid. sloeg op dit punt een eenigszins anderen weg in. hangt niet af van het geloof, want dat is toch weer ten deele een menschelijke daad; maar eeniglijk en alleen hiervan: of God het leven in de doode ziel gelegd heeft, niet of ik het merk, of er uiting is van dat leven, of de persoon tot geloof komt. Het spreekt vanzelf, dat de gereformeerde kerk aldus op dit pmit machtiger stond dan Luther, omdat zij dieper terugging in het werk Gods, een weg wLst voor de kinderen, die kort na of nog voor de geboorte sterven en de rechtvaardigmaking (n.l. die voor het bewustzijn) stelde als volgende op, voortkomende uit de wedergeboorte. In beide kerken verkreeg men evenwel dit resultaat, dat het proces der -loutering absoluut en beslist werd verworpen en de dood werd opgevat als terminus perem.ptorius gratiae. Alle Protestantsche belijdenissen hebben deze opinie dan ook zoo beslist mogelijk uitgedrukt tot op de dagen van het Rationalisme en de Vermittlungstheologie. Door de Vermittlungstheologen toch wordt thans de buit, door de Reformatie op Rome behaald, weer geheel prijsgegeven, het Roomsche standpunt weer ingononien, ja zelfs een nog veel verderfelijker
De gereformeerde kerk
Neen,
't
meening voorgestaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's