Locus de Consummatione Saeculi - pagina 561
College-dictaat van een der studenten
229 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). het niet. Afgezien ook van patriarcliale, genealogisclie Overiieden, zijn er ook
door Grod extra-hoofden D'^un gecreëerd.
Nu
zien
we
a.
dat
God
2**.
de verlossing van Zijn volk aan het volk een hoofd geeft
bij
in Mozes, die niet patriarchale
macht had. ^d.nihii^ion^huüen
het patriarchale
hoofd van het volk gesteld was. Toch Mozes met magistrale macht bekleed, hetgeen daaruit blijkt, dat hij het
was
ook niet gencalogice aan
en
verband,
't
ius vitae ac necis uitoefende.
van God onder Mozes oudsten aangesteld, zouden oefenen. Hier wordt van magistrale onderdeel de macht buiten eenig patriarchaal verband dus een aan daartoe afzonderlijk aangewezen personen opgedragen. Waar Mozes leven ten einde spoedt, zien we dat extra ordinem genealoc. gicum in Jozua, den zoon van Nun een tweede volkshoofd aangesteld wordt en dat Jozua, Mozes' opvolger, zijn leven lang de monarchaal magistrale macht over het volk van Israël met de wapenen in de hand uitoefent, zoodat hij het ius vitae ac necis heeft. Cfr. de steeniging van Achan. Joz. 7 vs. 24 — 26. d. Na Jozua zien we eene geheele reeks van a*'ipDr optreden, ook weer
Ten tweede worden
b.
er op last
in hoogste instantie de rechtspraak
behalve
die
magistraten, die een magistrale
Zoo
loopt tot op
den
tijd
macht over meer
van Samuel
toe
of alle
stammen
uitoefenden.
de magistrale macht in Israël altoos op
uit. Want dit is natuurlijk, en hierop bewezen, als er een mensch was opgestaan, maar wel, wanneer we lezen, dat de Geest des Heeren over hen kwam en vaardig over hen werd. Zoo is ook Jozua bepaaldelijk door den Heere aangesteld in Zijne
rechtstreeksche
komt
het
aanstelling van Godsivege
aan,
verschijning
bij
niet
Jericho.
dat aan de Overheden van Godswege sanctie verleend is, omdat Hij ze zelf instelde. In het Sanhedrin droeg het richterschap vereenigd met de souvereine ook een geestelijke macht. Het Sanhedrin heeft in den tempel gediend en tevens offeranden gedaan, maar ook had het eene taak op aarde te vervullen, Samuel b. v. wordt reeds als jongen door God geroepen. e. In wat verder gebeurt komt de instelling van het koningschap tot stand, de instelling van het typisch koningschap van David. De zalving van David geschiedt rechtstreeks van Godswege en op last van God door Samuel. Voorts
Er
bij
blijkt
de verwarring en den
de koningen
om
dus,
de
van
bestaande
Israël
strijd
tusschen Israël en Juda
is
het de Heere, die
ten onder werpt en Jehu en andere
dynastie
omver
te
mannen
werpen en een nieuwe dynastie
roept in het
van Israël te doen opkomen. Zoo is in Israël de magistrale macht gebleven tot op de dagen van Christus, toen de magistrale macht bij het Sanhedrin berustte, dat tegelijk kerkeraad rijk
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's