GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 761

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 761

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

429 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Ze verschilden dus van

Rome

hierin^ dat ze er uitdrukkelijk tegen

men, dat de Overheid

alle

tasten en dooden. Dit

was het standpunt,

oorlog

opkwa-

afwijkende personen, alle ketters zou moeten aan-

werd ingenomen. Wie misging

dat door

in

Rome

in

den tachtigjarigen

de Maria-aanbidding, in de kruis-

vereering en andere zaken, welke niet eens de fundamenteele waarheid raakten, wie daartegen inging, werd als een ketter aan de Overheid overgeleverd om met den dood te worden gestraft. Ze beriepen zich op Aiiguslinus: Contra Crcscentem Lib. III Cup. 50, „mdlis bonis in. calholica hoc 2jlacet, si usque ad mortem in quemcuwque haereticum sacriotur."

Wat

laatste

dit

punt

betreft, beriepen ze zich op Lnc. 9 vs. 54, 55,

de Apostelen Jacobus en Johannes tot Jezus dat

lüvj

Maar

-eggen, dat

komen en zeggen

vuur van den hemel nederdale en dezen

:

(jij,

verslinde.

zich omkeerende, bestrafte Jezus hen enzeide: Gij loeet niet,

nig en geest gij

waar

Heere, unit

van hoeda-

zvjt.

De discipelen wilden dus, dat over de Samaritanen, die Jezus niet wilden ontvangen, de straf des Hemels zou worden ingeroepen, doch wel verre van goed te keuren geeft de Heere hun integendeel eene bestraffing. ze, dat het nooit aan de Overheden kan vrijstaan, om te doen, wat Jezus niet goedkeurde, nl, dat de straf van den Hemel uit wordt ingeroepen. Eindelijk beriepen ze zich op Apoc. IS vs. 15 en 17 vs. 6, waar zulk een woeden tegen andersdenkenden het bijzondere karakter van het beest wordt genoemd. Allen^ die het merkteeken van het beest niet aan hunne rechterhand of aan hunne voorhoofden hebben, zullen door de macht van het beest ten ondergebracht worden. dit

Daaruit volgt nu, zeiden

Wanneer men nu het

vraagt, ivaaruit onze

recht en de verplichting rust

om

Vaderen

afleiden, dcU op de Overheid

openbare blasphematores

door hen hoofdzakelijk gewezen op Deut. 13

vs.

1-5; 17

vs.

te

dooden wordt

12 en vgg. Ler. op het voorbeeld

24 VS. 16; op het voorbeeld van Mozes in Exod. 32 vs. 27 ; van koning Josicf., die de verkeerde priesters slachtte op het altaar; op El ia, die op den Karmel de Baaispriesters doodde; op Jehu, die Achan en zijn liuis heeft uitgemoord op Petrus, die Ananias en Saphira om bedrog dood deed neervallen. De bepaalde uitspraken uit het Oude Testament zijn reeds besproken in ;

„de Heraut."

Wat icas,

deze

voorbeelden

aangaat, geldt hier de opmerking, dat al deze voor-

hooren in eene thans niet meer bestaande bedeeling, die theocratisch wnar dus 1" altoos absolute straf; 2*^ rechtstreeksche straf op de schen-

beelden

tluiis

ding van de majesteit van den Theocratischen Jehovah volgde, terwijl de zaak

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 761

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's