Locus de Consummatione Saeculi - pagina 483
College-dictaat van een der studenten
151
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Geiyk we boven zagen, stelt de Heilige Schrift, dat de souvereine vrijmacht het bewuste creatuur met de scheppingssouvereiniteit in dit verband staat, dat de eerste uit de laatste voortvloeit en dat de scheppingssouvereiniteit basis en fundament blijft, waarop de uitoefening van de souvereine macht Gods rust. De leer van de scheppingsmacht moeten we niet stellen als een apart iets neen, ook die sfeer van het en daarnaast een andere wereld met gebod over
;
gezag tegenover het bewuste creatuur komt op uit de scheppingssfeer en is absoluut in de schepping gefundeerd en gebaseerd. Dit verband kan niet verbroken of de souvereine heerschappij van God over het schepsel wordt verworpen. Waarom is de souvereine macht in de schepping gefundeerd ? souverein
Om
oorzaken:
vier
Omdat
l**.
er
krachtens de schepping een
alleen
bewust
creatuur bestaat.
bewustheid niet in zich zelf, noch is die er later aan Het creatuur had gegeven, maar de bewustheid is in zijn schepping zelf als zoodanig aan het schepsel meegegeven. Waar de mensch geschapen is naar Gods beeld, daar is het bewijs geponeerd en valt het bewustzijn niet te isoleeren of te abstraheeren. Het troubleeren van het bewustzijn bij krankzinnigheid is natuurlijk de
een abnormale toestand.
De mogelijkheid om causa secunda
te zijn is het
bewuste creatuur dus aan
schepping zelf verschuldigd;
zijn
wordt
2".
in
de
aangegeven,,
§
dat
in.
de schepping zelf gefundeerd zijn de
ordinantiën, ivaaraan de mensch als bewust creatuur te gehoorzamen heeft. Het is niet zoo, alsof God in puris naturalibus den mensch schiep, en toen begrippen
van zedelijkheid,
levens
het
in
ging
hart
waarheid, schoonheid en voor griffen; neen, de
mensch
geschapen, en dat wel noodzakelijk en niet toevallig,
alle terreinen
des
met dit besef in zich want het vloeit voort uit
is
naar Gods beeld. In dat feit en in die modaliteit van gegeven voorhanden. Die begrippen zijn niet additief aan den mensch toegevoegd; God kan niet beuzelen; maar 't was alles majestueuse éénheid, uit Zijn raad zich ontwikkelend in het leven. Nu ook weten we, dat, het
geschapen
zijn
creatie ligt elk
waar tegenwoordig èn op
allerlei
oorzaak kracht
is
is,
in bijzondere
manieren uitwendig die
't
tegen wat
tot
openbaring èn in de geschiedenis, de wet den mensch komt, de zonde daarvan de
inhaerente verstoorde, zoodat ook deze objectie van geen
we
hier uiteenzetten.
Souverein over het creatuur eerst door bewustheid en dan door ordinantiën werkt, zijn èn die bewustheid èn die ordinantiën in
Wanneer God dus
als
de creatie zelf gegeven. 3.
Dat die inschepping van het bewustzijn en de ordinantie op zich
zelf
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's