Locus de Consummatione Saeculi - pagina 771
College-dictaat van een der studenten
439 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Van den anderen kant kan de kerk van Christus zich nooit anders openbaren dan in dominio magistratus. Het tegendeel hiervan zou slechts op een eiland in de Zuidzee en dan nog voor twee of drie jaar denkbaar kunnen zijn,
want het geringe aantal menschen roept ten
regeling in
't
manifestari non potesf, nisl in dominio magistratus.
Overheid
ligt
slotte toch een burgerlijke
leven. Doch, deze exceptie daargelaten geldt deze regel
:
ecclesia
Het raakpunt van kerk en
dus
1 in de personen; 2 in dominio.
De tien punten van antithese zijn reeds in de § genoemd. C. ze hier kortelijk herhalen en aan enkele iets toevoegen. De geschilpunten P.
dat
hel terrein
Dit punt
zijn:
de Overheid
van Gratia is
We zullen
ligt
op het terrein van Gratia communis en de kerk op
specialis.
vroeger reeds besproken.
Dat de Overheid natura sua ivandelt hii) het redelicht en de kerk natura sua. bvj het lumen gratiae. Hieraan voegen we het volgende toe: Zegt men, dat de magistraat wandelt bij het lumen naturae, dan wil dit niet zeggen, dat de Overheid met Gods Woord niet te rekenen heeft, maar wel volgt hieruit, dat ook daar, waar het licht van Gods Woord niet schijnt, de Overheid bestaat en dat deze door de Gratia communis genoegzaam redelicht ontving om haar taak te kunnen volvoeren. Waardoor komt het nu, dat aan de Overheidspersoon Gods Woord bekend wordt en hij met dat licht kan rekenen? Antwoord: Zoodra God de Heere een magistraatspersoon oproept en aanwijst om Zijn dienaar te zijn, dan roept Hij zulk een persoon met het licht, dat hij bezit. God roept keizer Constanti/jn met het licht, dat Constantijn bezit. Roept God b. V. den keizer van Jap)an, dan roept Hij hem om zijn land te regeeren met dat licht, wat hij bezit, maar roept God een koningin als koningin Victoria, om over Engeland te regeeren, dan roept Hij haar om te regeeren met het licht, dat zij weer bezit, nog sterker geaccentueerd met het licht, dat ze hebben kan, dat ter harer beschikking staat. Natuurlijk kunnen Christenkoningen hunne oogen voor het licht van Gods Woord gesloten houden en zich geen moeite geven om het op te vangen, doch dit excuseert hen in het minst niet. Wat heeft nu zulk een koning, aan wien tevens het licht van Gods Woord geschonken is, tegenwoordig aan Gods Woord te ontleenen? Het antwoord hierop luidt de justificatie en rectificatie van het luni.en naturae. De zaak is deze, dat, waar buiten Gods Woord om, nog zekere beginselen van recht en gerechtigheid aan menschen bekend zijn, die kennis zeer zwak 2^.
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's