GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 232

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 232

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

230 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Perzië, Macedonië, Rome, terwijl dan het Romeinsche weer in tien rijken zal uiteenspatten ilO is natuurlijk syml)olisch getal). De keizerlijke macht nu is, in onderscheiding van de koninklijke, eene uitwendige macht d. w. z. ze is niet uit het volk geboren. Die Romeinsche keizersmacht is nog altijd het spook, dat Europa voortjaagt; en hoewel die macht uit Rome zelf verdwenen is (Frankrijk, Duitschland), is toch eene oecumenische macht in Rome gebleven van kerkelvjken aard Het beest was gewond, maar zijne doodelijke wonde werd genezen, staat er in vs. 3. Die Romeinsche macht is gewond door de volksverhuizing en zoovele andere oorzaken, maar die macht zal weer opkomen. Het laatste rijk heeft nog niet uit. Het beest wordt dan ook geteekend met dezelfde beschrijving als bij Daniël (cap. 7 20, 21.) Alleenlijk is er nu bijgekomen het teeken van de Godslastering (vs. 5, 6.) Ten tweede zien we in ditzelfde caput nog een tioeede heest opkomen (vs. 11) en wel uit de aarde, en het had twee hoornen, des Lams hoornen gelijk, en het sprak als de draak. En het oefent al de macht van het eerste beest

wereldrijken Bahel,

de

rijk

:

enz." (vs. 12.)

Wat is mi dat tweede heest ? Het heeft tivee lamshoornen. Dat is niet de Antichrist, maar de pseudo-Messias, de pseudo-religie, de dol geworden philosophie. In het Romeinsche keizerrijk was wel uitwendige macht en eenheid, maar geen eenheid van denkwijze. Nu wordt hier gezegd, dat aan het eind der dagen eene macht zal komen, die niet heerscht door hare legioenen, maar door een tijdgeest in de wereld en die de menschen verleidt om in haar het heerlijke, het goddelijke, het ware, het schoone te zien. Evenals nu de pantheïstische stroom alles verwoest, zal die geest meer en meer meester worden. En nu staat er, dat, evenals de wereldmacht zal culmineeren in een bepaald keizer, zoo zal dan de Antichrist eindigen in het optreden van een machthebber, die heel de oUov^svi] aan zich onderworpen heeft, een man, die Kant en andere groote geesten verre overtreft.

Want —

dit tweede beest komt niet uit de zee, Het eerste komt van buiten af, maar die macht van de philosophie komt van binnen op. En het oefent alle macht uit voor en bij

maar

uit

en

de

daar

let

wel op

!

aarde.

:

dat andere beest

;

het maakt, dat het andere beest wordt aangebeden. Zie vs. 12

Dat wil zeggen ze zullen ivonderen kunnen doen. En dan moet voor dat beest een beeld worden gemaakt, (vs. 14.) Over het getal 666 is reeds gesproken. God de Heere schept menschen naar zijn beeld. Hij schenkt hun te spreken dingen, als God zelf spreekt. Zoo was het inzonderheid met den profeet.

en

13.

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 232

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's