Locus de Consummatione Saeculi - pagina 154
College-dictaat van een der studenten
152
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). nationale strooming van Israël, wel slechts
met de
bepaling, dat het leven der genade
om
bedding zou vloeien, doch tevens met het doel,
die
in
het weer
alle volken.
naar
te laten uitvloeien
Het leven van Israël wordt dus een schakel, een .,traLt-d\mion." Abraham ontvangt den zegen^ maar opdat alle geslachten gezegend zullen worden. De roeping is als instrument partioularistisch, maar de strekking universalistisch. Dit wordt in de patriarchale historie tot tweemaal toe door een feit geoi)enhSiQ.Yi\. Immers, indien de vleeschelijke afstamming van Abraham het merkteeken geweest ware van het kindschap Gods, dan zou ook Ismaêl en zijne nakomelingschap in den zegen en de genade Gods hebben gedeeld. Er staat toch niet „in een kind uit Sara gesproten zal Ik u zegenen."
En Ismaël
Abrahams zaad en
toch
is
in zijne
wegdringing
ligt
derhalve
uitgesproken, dat de vleeschelijke afstamming het niet uitmaakt. Nogmaals wordt dit door een feit getoond en dan nog wel met eene aparte
openbaring erbij. Uit Izak worden Ezau en Jakob geboi-en; we hebben hier niet alleen eene repetitie van Ismaël, maar een zelfde feit geaccentueerd ; immers Ezau is ook een kind uit Rebekka, Izaks eigeii vrouw. En tevens het feit wordt hier verklaard. Reeds vóór de geboorte wordt de prioriteit van den jongste profetisch aan Rebekka betuigd. En als Izak zich daaraan niet wil storen, maar als een
echte .Jood aan zijn oudsten zoon den zegen wil geven en dus de vleeschel0ke afstamming wil doen doorgaan, dan treedt God tusschenbeide enkeerthet om. Bij
Jakob,
nu komt en
die
die niet alleen
kinderen
krijgt, uit zijne
eigen
Hagars Bilha en Zilpa, zien we, dat toch ook die laatste kinderen worden opgenomen in het verbond. Laat men toch een oog hebben voor de feiten Gods in de historie! Na dit uit de patriarchale historie te hebben aangetoond gaan we nu 7. naar het Nieuwe Testament. Daaruit toch moet blijken, dat dit de juiste opvatting van de historie des Ouden Testaments is.
vrouwen, maar
Rom. 16
:
ook
uit zijne
25, 26, 27.
:
Paulus spreekt over het
Israël heeft geleefd in zijne nationale bedding, liep
een
dat
^vgxi^qiov,
as6t.yr](iêvov
geschriften, w^elks
aiiov.cilv\piq
kwam
bereikte hierin, dat het leven Gods uitvloeit door de
Efeze 3 dat het
Efeze
9.
:
:
9,
10.
xQÓvoi,g alavioig;
(vs.
Er
is
een gehcimnis.
26) ontsluierd
een mysterie, dat in
werd
in de profetische
zijn oogmerk nu weer universeel over de geheele wereld
in
gehoorzaamheid des
Weer
den Christus; en dat nu
geloofs.
datzelfde [ivanqQiov, terwijl de apostel in vs. 8 had gezegd,
hem gegeven was 1
was
nog verborgen was, maar
Israël zelf
iivcrr'jQiov.
maar daaronder en daarachter
het
rot? è'&vsGiv
Weer gesproken
over
evayysUaaa&cd.
datzelfde
(ivaT>'i<nnv
vu het bestaat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 154](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's