Locus de Consummatione Saeculi - pagina 536
College-dictaat van een der studenten
204 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). al wat die koningen op aarde uitoefenen tot het regnum essenDaarom staan zij als zoodanig hij de Gratie Gods en niet bij de
doch alzoo, dat tiale behoort.
Gratie van Christus.
Om
het juiste
verband zullen
we
terloops eerst het volgende verschijnsel
bespreken.
Slaat men de oude Gereformeerde Dogmatiek en op, dan wordt het regimen van den Locus de Magistratu bij het regimen ecclesiae, dus de burger staat als staande in de kerk beschouwd. Volgens deze voorstelling bestaat er niets anders dan de kerk, welke een inwendig en een uitwendig bestaan heeft. Het geestelijk bestaan neemt in de kerk de eerste plaats in en evenals daarvoor geldt het regimen ecclesiae, zoo is er nog een ander regimen, dat over het uitwendige gaat. Er is dus geen sprake van een kerk met een zelfstandig bestaan en een burgerstaat met een eigen bestaan daarnaast, maar de burgerstaat wordt als deel van de kerk beschouwd. Het is één groot kerkelijk leven met organen voor de geestelijke belangen in den kerkeraad, en voor de burgerlijke belangen in den ynagistraat.
de meeste oude Dogmatieken bestaat zelfs niet eens een aparte § voor Locus de Magistratu; alles heet regimen ecclesiae, waarbij men in de tweede plaats handelt over het regimen in civilibus. Dateren, zooals d Marck, voegen er nog een derde bestuur aan toe, n.l. de patria 2^otestaSf waarbij hij ook het huwelijk behandelt. De vader komt voor als lid der kerk ook in zijn huis, de huiselijke macht van den vader wordt dus als in de kerk staande beschouwd. Nu is het uiterst opmerkelijk, dat, terwijl onze vaderen dit in hun Dogmatieken geven, zij uit een heel ander vaatje tapten, In
den
toen
ze
in
den grooten
strijd
kwamen met
Oldenbarneveld en de Et^astianen of
Remonstranten. In dien strijd van de
Hugo
17'^'-'
eeuw toont de
kerkrechtelijke beschouwing van
is. Daarvan geven ze schemata, en ze wijzen er daarin juist op, dat zooals op dit oogenblik de koningen rechtstreeks hun macht van God ontvangen, parallel met deze macht van den Souverein de macht van het regnum oeconomicum van Christus loopt, anders konden ze de macht van Christus niet handhaven en kon de kerk van Christus niet vrij blijven. Maar .... de overheid droeg het zwaard en zoo kwam de kerk in afhankelijkheid. Daarom gaven de Gereformeerden dit derde schema als indice van hun voorstelling; maar ze deden dit zonder het in hunne dogmatieken op te nemen. Noodgedrongen waren ze tot de ware voorstelling gekomen, zonder evenwel die correctie ook werkelijk aan
de Groot en
de Eemonstranten, hoe dat verweer gevoerd
te brengen,
Hoe
liep
nu de zaak? De Hervormers waren Roomsche naturen, ze waren
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 536](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's