GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 692

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 692

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

360 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). die nog steeds door de Roomsche kerk ivordt verwant aan de Buddhistische en Egyptische traditiën, uit het Judaïsme overgenomen en bedoelt theocratisch te zyn. Alleen de Gereformeerde kerken hebben principieel, zoowel

Kerk onderwerpt en

de

voorgestaan,

is

Byzantinisme als de theocratische hiërarchie jjogen

het

aan Kerk en Overheid tusschen beide

te

beide een eigen sfeer

zoeken in de

identiteit

aan

te

uit te

bannen, door

wijzen en den band

van den burger met

het kerklid

en in de onderwerping van beide aan Gods Woord. Historisch daarentegen is de consequente toepassing van dit beginsel niet gelukt en naiüerking van de Judaïstische opvatting van liet Oude Testament heeft ook in artikel 36 onzer Confessie en in de uiteenzetting onzer Dogmatici een nog

Het

maar

a.l

duidelijk spoor achtergelaten.

te

Anabaptisme,

met het Calvinisme

band tusschen Overheid en Kerk

allen

Overheid als onheilig minachtte en

alle

niet te

verwarren, bedoelde

opzettelijk te verbreken, 'op gelijke wijze,

keerde beweegreden, pled ook het systeem der

omdat

doch

uit

het

omge-

Fransche Revolutie

voor verbreking van eiken band, omdat de verlichte burger de kerk van Christus minacht als product van obscurantisme en superstitie.

Het gelukkigst tot

de consequentiën van het Gereformeerde beginsel

zijn

dusverre oniivikkeld in de Vereenigde Staten van

God en

de Overheid als zoodanig toont

Woord

Zijn

Amerika,

ivaar

eer en en deswege

te

de vrijheid der kerken en hare aiUonoïnie volledig erkent, met dien verstande, dat ze ivel de kerken welwillend bejegent^

eiken maatregel, ivaardoor

Overheid

en

Kerk

stelde instituten zijn, die

Aan

beide

zijn hierin

om

krachtens

is

verwant,

zich ivacht voor

zou ingrijpen.

dat beide van in de

elkander

Overheid

is

en

hierin,

dat

de

openbaar kan worden. Daarentegen zijn se 1.

Kerk 2^.

in

zooverre

uit de da,t

kerk

elk niet

kerkelijk

die in de schep^nng voor

subject

raken Overheid

tevens subject der

anders dan in dominio magistratus

onderscheiden: Overheid opkom.t

de magistratus natura sua

dat de

te

idt

de Gratia

Communis en de

GrcUia Specialis;

Kerk natura sua 3.

de

dat

inge-

karakter van fructus Gratiae gemeen,

ons ynenschelijk leven gegeven zijn en in de derde j)laats en Kerk

God

Gratia en in deze

de doodelvjke werking der zonde tegen

dit

aan de ordinantiën Gods,

dat ze zich aansluiten

maar

in het kerkelijk leven

hun uitgangspunt vinden

gevallen ivereld zijn ingezet

gaan.

zij

bij het licht

magistratus

zijn

leeft

bij het

natuurlijk

licJit

en de

der Openbaring; rtlog in deze bedeeling vindt, terwijl het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 692

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's