GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 401

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 401

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

Wat

verstaat

gij

XV.

HOOFDSTUK

389

I.

onder het woordeke „geleden"? dan luidt

in

antwoord 37

het bescheid van den Catechismus aldus:

„Dat

Hij

aan

lijf

en

ziele,

den ganschen

tijd zijns

inzonderheid aan het einde zijns levens, den toorn

levens op de aarde, maar Gods tegen de zonde des

ganschen menschelijken geslachts gedragen heeft, opdat Hij met zijn lijden, als met het eenige zoenoffer, ons lijf en ziele van de eeuwige verdoemenis

Gods genade, gerechtigheid en

verloste, en ons

Reeds

dit eerste is

het eeuwig leven verwierve."

van hoog gewicht.

Heel het denkbeeld toch, alsof Jezus eerst ruim dertig jaren lang een stil

en genoeglijk menschelijk leven had gesleten, en alsof eerst aan het

einde van dit leven het lijden

Hem overkomen

was, valt er mee weg.

Wat men

wel gesproken heeft van een „Leven van Jezus" wordt zoodoende overgezet in „de geschiedenis van Jezus' lijden". En heel de blik op den

Rabbi van Nazareth wordt reeds van de kribbe af de aanblik van het Kind, den Jongeling en den Man van smarten. Toch ontsta hier geen misverstand. Slaan we toch de Evangeliën op, dan vernemen we eerst van dat lijden bijna niets, en eerst tegen den afloop van het ons daar geschilderd tafereel komt er een oogenblik, waarop „Jezus van toen aan zijn discipelen begon te zeggen, dat Hij moest opgaan naar Jeruzalem en veel lijden van de overpriesters, en gekruist worden, en ten derden dage weer opstaan van de dooden." Hier een indeeling van zijn leven op aarde

in

is dus metterdaad twee deelen, waarvan in het

laatste deel pas zijn eigenlijk lijden begint en dus het eerste deel nog van dat zwaarder lijden verschoond is. En toch strijdt dit geenszins met de voorstelling van onzen Catechismus. Immers ook de Catechismus maakt

onderscheid tusschen tweeërlei

lijden,

eerst een lijden

van

zijn

geboorte

aan, en daarna een bijzonder lijden, dat eerst aan het einde zijns levens

kwam.

Juist gelijk de

Jeruzalem eerst

Heere

zijn lijden

zelf het zegt, niet,

dat

lijden,

dat

Hem overkomen

en

zijn

overgeleverd worden aan de heidenen.

bij

bij

zijn

opgaan naar

aanving, maar dat toen eerst begon dat bepaalde

zou van de overpriesters en schriftgeleerden

Welk belang heeft het En dan antwoorden we:

Dit groote belang, dat het juist hieraan hangt,

of Christus in den staat

van een rechtvaardige of van een schuldige ge-

dan,

om ook op

dat vroegere lijden te

Begon het lijden pas bij Gethsémané, dan Gethsémané in den staat van een schuldige over, en

boren

is.

komen

?

treedt Hij eerst bij is

Hij

van

te

voren

ongerept als een rechtvaardige. pelijk. Vooreerst,

Maar dan blijft tweeërlei volstrekt onbegrijhoe de Christus zoo plotseling, op een gegeven oogenblik,

onze zonden op zich neemt. En ten andere, hoe Hij reeds vroeger in

heerlijkheid

te

schitteren,

in

in stee

van

zoo gedrukten levenstoestand verkeert.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 401

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's