GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 104

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 104

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOXD. XXVIII. HOOFDSTUK Y.

106

ook het breken van het brood en het laten rondgaan van den beker was niet iets, dat enkel

bij

mtar ook

het Pascha plaats greep,

bij

andere maal-

gewoonte was. Zelfs weten we zeer bepaaldelijk, dat Jezus én

tijden

gelegenheid

der

zalving

te

Bethanië,

én

bij

bij

de voetwasschiug met zijn

jongeren aanzat. En toch heeft de Christus niet

bij

gaande maaltijden, maar zeer bepaaldelijk

deze Paaschmaaltijd het

Avondmaal

heilig

ingesteld.

Er

bij

één van deze vooraf-

dus geen sprake van dat deze verbin-

is

ding van het Avondmaal met het Pascha toevalig zou

moet

.yk en

in dit opzettelijk

De beweegreden

hiertoe

nu

zijn.

Ze

is

let

op wat de

opzette-

verband begrepen worden. voelt

men

men

terstond, zoo

Avondmaal sprak van het Nieuwe Verhond. Hiervan had was geworden uit eene vrouw, geworden onder de wet, en was alzoo hoogepriesterlijk voor ons in de oude Bedeeling der schaduwen en in het Oude Verbond ingegaan. Als staande onder dit Oude Verbond was hij besneden op den achtsten dag; als zijnde onder dat Verbond was hij als eengeborene van Maria gelost; als levende onder dat Oude Verbond was hij op de groote feesten mee opgegaan naar JeruChristus hij

bij

het

vroeger nooit gesproken. Hij

zalem, en had den tempel op Sion als de woonstede Gods geëerd.

was

het einde

van dezen toestand gekomen. Gelijk

God met het volk der schaduwen eens men, zoo moest het even dit

feit

zou

zijn

stellig in

einde

zou

om ^

ren

lijk

met

zijn

aanzat

was

zelf,

volbrengen. Zooals

hij

op Gol-

van den disch

daar met zyn jongede laatste ure.

hij tot zijn

vorm bestaan

Het

had, een einde worde

jongeren, na eerst

met hen het bloed

het Paaschlam vergoten te hebben (dat nog des Ouden Testaments

we nu met

meer des Oude maar dat toen Jezus

met

dezen beker aan toekomen,

is

het bloed

des

Nieuwen Testaments. Het spreekt toch van-

zijn

jongeren Pascha ging vieren, ook door zyn

een lam gekocht en

bij

den tempel geslacht was en na

van het bloed, naar de Paaschzaal was heengetogen,

Jezus met zijn jongeren gegeten te worden. Welnu, dat des

hij

en door Golgotha zelf zou aan het Pascha voor altoos, ge-

het dusver in zijn symbolischen

jongeren ting

straks terwijl

was het dan ook voor het Oud Verbond

er,

was): hetgeen, waar niet

Daarom zou

jongeren naar Gethsémané alleen naar Golgotha gaan,

gemaakt. Daarom sprak van

einde vinden; en

nabij was. Straks opgestaan

zijn bloedige offerande te

einde

aanvang had geno-

daarom moest het thans voor zyn jongeren uitgesproken, dat het

van het Oude Verbond

hij

zijn

feit zijn

het voorhangsel des temdels scheuren van boven tot bene-

stierf,

den, en »

Horeb

Maarnu

Oude Verbond van

het brengen van het waarachtig zoenoffer, waarop alle

offerande onder Israël gedoeld had.

gotha

bij

een bepaald

dit

Ouden Testaments geweest; en het

is

om

uitgie-

daar door

was nog het bloed met

kennelijk in tegenstelling

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's