GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 402

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 402

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

?

ZOND. XXXIII.

404

weg

godgeleerden veelal den tweeden

onder de vromen bijna altoos of

HOOFDSTUK

volgen. Gevolg hiervan

bijna nooit hoort vragen, of

bekeerd

hij

terwijl

is;

II.

iemand

omgekeerd

men

dat

is,

iveder geboren,

maar

in de leerstellige studiën

de wedergeboorte aldoor steeds breeder plaats innam. Dit onderscheid gaat

men onder

zelfs zóó sterk door, dat

het volk, als

oorzaak wil doordringen, nog wel zegt:

aan hem gebeurd", maar zoogoed

men dan

tot de diepere

„Hij is veranderd" of „er

als nooit rechtuit vraagt

:

is iets-

Is hij iceder-

geboren Hierin nu ligt niets vreemds. Het in

"^

den omgang met

wat voor het

zijn broeders

is

toch volkomen natuurlijk, dat

en vrienden bijna uitsluitend rekent met

oog waarneembaar

geestelijk

men

is,

of althans schijnt te zijn.

Wie een boomgaard koopt of huurt, vraagt ook niet, of er allicht in den bodem allerlei zaadjes van vruchtboomen verscholen liggen, noch zelfshoe en door wien de vruchtboomen geënt zijn, maar beziet de boomen, of nu waarlijk goede vruchtboomen

ze

zijn,

dooreen opbrachten en regelt daarnaar gaat een

boomkweeker

dem, onderzoekt zijn, of ze

een boomgaard vrucht,

legt

u nu

om hem

wel terdege op den bo-

waar de boomen geënt

bij

den akker

En komt

af te vragen, hoe toch eigenlijk zulk

aangelegd en wierd wat die

is

maar uit,

dit stekje,

ziet na,

jaren

Maar zoo

gedekt of aan den wind blootstaan, en zooveel meer.

ge nu tot den boomkweeker,

de

vijf

koop- of huurprijs.

niet te werk. Hij toch let

kenner de soorten,

als

rekent na wat ze in

zijn

is,

dan begint

die eerst braak lag of

hij

niet

bij

weiland was, en

hoe in dezen akker eerst het stekje gepoot werd, hoe later

dat wild was,

is

mest, verzorgd en besnoeid

en op wat wijs het toen gedekt,

geënt,

geworden,

is

om

ge-

het vruchthout het rijkst te

laten uitschieten en den oogst zoo overvloedig te maken.

En

ditzelfde onderscheid gaat

leeren

wil

geestelijk

ten

oog

einde te

mij heen

zien.

in

al

te zien,

te doen,

dan met een

en met een geestelijk oor

te luisteren

dan, daarop afgaande, naar een oordeel der

broederen

zulke

Maar word

om

en

ik geroepen,

zusteren waarlijk bekeerde

om,

het verloop van den geestelijken

^

metterwoon

ontdekken, welke teekenen en vruchten van „nieuwigheid

des levens" er zijn; de,

heb ik niet anders

kennen, dan

om

hier door. Als ik mij

en van lieverlee den kring mijner geestelijke broede-

in een dorp vestig,

ren

nu ook

lief-

menschen

gelijk in deze artikelen, de planting

boomgaard

uit te leggen,

dan moet

te

en bij

begonnen, en op het voetspoor der Heilige Schrift teruggegaan op de wedergeboorte. Zoo kan dan ook in deze toelichting van de Bekeering eerst sprake komen, als eerst het stuk der Wedergeboorte in helder

het begin

licht gesteld.

Met

dit laatste

wordt derhalve aangevangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 402

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's