GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 551

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 551

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

enkel

én een geestelyk bestaan hebben,

Een druppel water bestaat

gestalte bezitten.

Ook een engel

waaraan

hij

krachten waarover

een bepaald wezen. Er

is

werkingen

is

hoezeer ook onzichtbaar,

zijn

is

is

niet

maar

geest,

ook de

straalt

en

is,

Om

laat voor te stellen.

creatuurlijk zijn

alles

in Phil.

om

te

H

:

7

dit bij

aannam

zoo ''

harten of den

menschelijk ge-

stoffelijk ais

geestelijk een zekere

van een

is,

gestalte

stoffelijk is,

óf in

kan worden voorgesteld.

7iiet.

Hij heeft geen gestalte

Gods gesproken wordt,

is dit uit-

;

en zoo heeft onze vertaling door van de „gestaltenisse

spreken, dit onderscheid dan ook pogen uit te drukken.

gestalte

Een

is.

nu van dat

^

een tegenstelling te vormen met de gestalte des menschen,

denkbaar.

Een

alle creatuur,

een gestalte heeft,

gestalte

alles bij het

alleen

is

geeft

is

is bij

dus een

waaraan

bepaald, beperkt, eindig en begrensd.

AVezen Gods geen sprake] zyn

van zich

7

Maar

gestalte toch ontstaat door lijnen en

gestalte zijn moet, en de wet

wil, die bepaalt, hoe die

de

En

heeft.

en in zijn houding

afmetingen. Voor een gestalte zijn alzoo bepalingen noodig. Er

gebonden

af-

met de Cheru-

[de vroolijkheid des

God den Heere

den zin waarin het creatuur, en

God geen

zijn gelaat

gelijkenis), zoo ze geestelijk

(of

sluitend,

dige,

soort

kan en mag, omdat én engel én mensch

een creatuur, zoowel

;

en waar

in

Dat

daarom echter kan

die Jezus

menschen op

en deze gestalte óf in een beeld, zoo ze

;

symbool

Gods"

dus een engel

nu kan men een

die reden

door een gelijkenis of afbeelding van het

ziel

gestalte bezit

des

ziel

f

en gelijk G-od zelf aan Jesaja en Ezechiël en

u daarom mogelijk,

het

is

rouw der

Juist

dus

zijn eischen

maar een bepaald

Johannes zulke symbolische gestalten van engelen getoond

een

alle

wezen een bepaalden vorm. En ook onze

vermogen bepaald.

bijnen dan ook geschied

^

bepaalde werkingen. De

engel nog symbolisch afbeelden, gelijk in den Tabernakel

door,

Maar

gebonden aan het lichaam, van de werkingen van dat lichaam

hankelijk, en in haar

nu

engel

gebonden aan een plek

beschikt zijn eindige krachten. Al

hij

niet merkbaar, toch draagt zijn

geest,

stoffelijke

een

;

stoffelijk tegelijk.

beantwoorden moet. Hij

en niet alomtegenwoordig. Zijn

ziel,

en

geestelijk

én toch ook een alleen stoffelijk

soorten van creaturen, hebben een vorm, een gestalte, eD

zekere gelijkenis. gesteld,

mensch

een

geestelijk;

deze

drie

553

I.

bestaan; er zijn er die enkel geestelijk zyn; en er zyn er

stoffelijk

die tegelijk

alleen

XXXY. HOOFDSTUK

zelf afhankelijke, de

;

is

Hy

•»

ze

Kan

de onein-

almachtige en alomtegen-

woordige God dan spreekt het vanzelf, dat by God geen gestalte in natuur;

lijken zin

denkbaar

is,

en dat een

iegelijk die desniettemin zulk

een ge-

stalte

op God overdraagt of zich God onder zulk een gestalte voorstelt.

Hem

zyn goddelijke deugden aanrandt en in zyn goddelyke natuur, voor- -7

zooveel aan

hem hangt

vernietigt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 551

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's