GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 472

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 472

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND.

474:

XXXIVa. hoofdstuk

eenigszins

anders bedoeld, maar rust toch

Bovendien

de

zichte

van

verder

te

zeggen

iemand bod

vorm

een

ijdele

zelf

Het zou geen indien

zijn,

hebben in den hemel tot

zin

alle

„Ge zult

dien dag geen

gebod altoos eerst, bij

is

om hun

positief,

den weg

is,

en

maar toch

in dit

gebod aan

mag men

om

is,

er geen verbiedende

en

stellig in allerlei

wet komt,

zullen,

te slaan.

dus zeggen, dat de Wetgever van Sinaï

menschen, van wie Hij weet, dat de neiging

tot

hen aanwezig

men

kinderen begint het

bij

waarop ze gaan

te wijzen,

wel

gebiedt,

afwijking of tegenstreving, in het negatieve

Zonder overdrijving

in

het

kenteekende. En wat het Vijfde gebod aangaat, verlieze

het

spreekt

Want

zijn.

werk doen,"

niet uit het oog, dat dit tot de kinderen gericht

om

van Tien

in plaats

van den Sabbat

zoo, dat het Vierde gebod de heiliging

Israél

maar

de Tien geboden, wordt niet iets greboden,

geboden spraken, zou de uitdrukking wel zoo juist

het:

ver-

dit

de neiging, die in het rechtstreeksch

meer verboden, en zoo we dus van Tien verboden,

is

dezen op-

uitkomt, niet van nature in het menschelijk hart aan-

wezig was. Bijna in

eigenlijk

te

En ook op aarde zou

,,Gy zult niet stelen."

klank

stelen, het sterkst

op dezelfde grondgedachte

van de Tien geboden ontslaat ons

bewijs. :

UI.

kwaad

die het

tot alle

kwaad

boosheid uit zal komen, indien stuit.

Zoo

zijn

dus de Tien

geboden niet de zedewet van den reinen onzondigen mensch, maar de formeele zedewet voor den zondaar. De mensch die zondaar werd, heeft een

soort zedelijk leven tot aanzijn geroepen, dat tegen de zedelijke

des

menschen

dat

hij

ingaat. Zooals

en leven zou. De ontwikkeling van

bestaan

geklommen

tot plus 3, plus 6, plus 9, enz,,

gen, van x)lus naar minus, en

nu

is

stond

een door God

en

en waartegen

daden,

Hy

Goddelijke

gewild

niet

maar

nu gedaald

tot

God

zijn

wet

niet gewild,

persoon

is

niet

is

in

haar tegendeel omgesla-

3,

6,

9 enz. Hierdoor

gewilde zedelijke existentie opgekomen. Er ont-

door de zonde in Gods schepping een wereld van neigingen, over-

leggingen

zijn

bestaat en

hij

heeft

leeft,

heeft,

gebracht,

in

die er niet zijn

toornt.

mag,

die

weg moet,

Immers de toorn Gods

is

die Hij

niets anders,

vloekt

dan dat

kracht en majesteit, die inwerkt tegen hetgeen Hij niet

tot

het

zal

menschelijke

verdaan zyn. En die toorn Gods, in woorden taal

uitgesproken,

haalde: „Gij zult niet" Hierin toch nische verklaring, dat het niet goed

ligt is

dat

nog heel

is

iets

nu dat telkens

her-

anders dan de plato-

of dat het beter anders ware. Dat

woord van klemmende goddelijke wilskracht. Inden zondeval is Gods majesteit verworpen, en de illusie van den zondaar is, dat hy, door God te verwerpen, nu ook van God af is. Hield hij God „Gij zult niet" is een

-<

wezenlyk voor God,

Maar zoo

is

gelijk Hij

het niet. Alle zonde

is,

is

hij

een

Hem niet kunnen verwerpen. pogen, om van God af te komen.

zou

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 472

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's