E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 611
Derde deel
37 XXXYI. HOOFDSTUK
ZOND.
613
V.
niettemin aanspraak liebben op onzen eerbied, omdat ze in de consciëntie zich gebonden gevoelen, en liever boete, en
dan tegen hun consciëntie
Toch mogen dwaling
oogenblik
dan mag op de
niet,"
om
aarzelen,
ook hun meening als
omdat we wenschen
te qualificeeren. Niet
uitspraak van Matth. V:
lige
soms gevangenis, ondergingen,
in te gaan.
geen
wij
te
tornen aan de
36.
van
volle kracht
afgedongen.
dit „ganschelijk" niets
en van welk
is,
zweren de Heere uitspreekt, dat het ons ganschelijk verboden den booze
uit
is,
is."
spreekt van
leen
zweren dat
somt
zijn Ja,
ons neen neen, en dat
Hierop nu moet
het
ziveren
niet
God buiten deze verklaring zou
bij
Want wel
de aarde, noch
bij
Jeruzalem, noch
„Noch by den hemel, noch
:
hoofd"
34, 85, 36)
(vs.
;
bij
maar
kan
dit
God
bij
niet in
der
was gebonden.
als
eedzwering
Alle eed toch
men
de aarde omdat ze
ze zijn stad was, en
scheiding te
is
lijk"
bij
de voetbank zijner voeten,
uw
Staat
nu desniettemin
heeft, en dies zelf in
van
zijn
in
hij
bij
op
alle
zelf, is
is
den
met den
is.
Die onder-
tekst vóór ons
vast, dat Jezus zelf zijn,
altoos
Crods troon,
Jeruzalem omdat
Gods hand
zonde zou gevallen
bij
en
zijn
het creatuur min-
„Zweert ganschelijk niet" ware geweest,
enkel
niet
omdat het
hoofd,
dus ten eenen male ongeoorloofd, en
verdedigen.
gezworen
is
alleen de
bij
hemel omdr.t
zin,
omdat Jezus
het creatuur, zegt Jezus
bij
bedoeld. Bij den
God
bij
beperkenden
zelf bedoeld zijn,
regel juist zet tegen den regel der Farizëen, alsof
ling
dient erkend
het creatuur op-
Heere gezworen eeden houden moest, en aan eeden
niet
al-
bij
wel uitsluitend van eedzwering
bij
wat daarboven
al
dat zoo vanzelf het
en
vallen.
r^
zoo gan-
geantwoord, dat Jezus hier
creatuur,
het
bij
is;
Jezus in het volgende uitsluitend eedzweringen
uw
bij
ons ja moet
stel-
Als de Heere zegt: „Zweert ganschelijk
Slechts dient onderzocht van welk „zweren" hier sprake
schelijk, dat
_
den Eed
indien de bedoe-
om
dat „gansche-
eeden van een bepaald soort, maar ook op
-
alle
soorten van eeden toe te passen, dan volgt hieruit, dat alleen die uitleg-
ging van tot zijn
Jezus'
woord de proef
doorstaat, die het ganschelijk
volkomen
recht laat komen, en tegelijk den eed van Jezus zelven als niet
tegen dat gebod ingaande, doet uitkomen.
En deze
verklaring nu
scheiding toepast,
bevrediging van
die
uw
is
we
terstond gevonden, indien ge slechts de onder-
zoo straks maakten tusschen een zweren ter
zelfzucht, en een
zweren
uit liefde
voor God en den 7 is het
wijs zweren: o»i uwentwil, en dan
Ge kunt op tweeërlei maar ook om Gods wil, en dan kan het plichtmatig zijn. Wat deden nu de Joden, in wier midden Jezus optrad ? Ze hadden de gewoonte
naaste.
zondig,
om hun
den
Eed gedurig en aldoor
eigen
belang
te
te
bevorderen.
misbruiken in het private leven,
En
daarbij
zochten
ze
om
dan aan het
.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's