GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 487

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 487

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

;

ZOND.

XXXIVa. HOOFDSTUK

wijzing, dat het de menschelijke maatschappij

489

V.

a.Sin

de autoriteit

man

Die maatschappij ontstaat door den band tusschen

Gods hindt

en vrouw in het

overmits alzoo de kinderen geboren worden. En waar hiermee

huwelijk,

de physieke oorsprong van het voortbestaan der maatschappij geven,

ligt

houdt.

Immers

voor

hierin

en

(4

5)

in het eeren

van vader en moeder

gebod de eisch

uitkomen

het uitgangspunt

ligt

ge-

die uit

den aard der zaak

Gods

gesteld, dat het leven

in.

volgt. Eerst

En

dat weljuist

wordt

als richtsnoer in

in het 4e

het

r

ons leven zal

en daarna wordt in het 5e gebod de band gelegd die aan dien

;

God onze menschelijke saamleving bindt. Hierdoor wordt het dan tevens begrijpelijk, hoe het kwam, dat het 4e gebod meest bij de eerste drie, en het 5e bij de laatste vijf gerekend werd. Immers het 4e gebod wil, dat wij

7

dus tusschen de eerste reeks, die liefde voor God predikt,

volgorde,

die

aange-

Met volkomen juistheid liggen deze twee

en de tweede reeks, die de liefde voor dewnaas^eregelt, in

is

de zedelijke band die deze maatschappij saam-

sociale ordening.

alle

boden

tevens

in ons leven zullen

van Gods leven

richtsnoer

/

doen uitkomen

het 5e dat wij onze menschelijke saamleving aan de autoriteit des Heeren zullen

ophangen.

Het 4e raakte dus vanzelf meer het

religieuse, het 5e

zag meer op het sociale samenleven der menschheid.

En wat

eindelijk het 10e gebod aangaat, zoo heeft dit zeer bepaaldelijk

betrekking op een geheel eigen wereld,

lang toch

een

kwaad

het mijn naaste niet,

mijn

eigen

consciëntie.

maar

leven,

raakt

mijzelven, Gelijk

we

zoo staat

alleen mijzelven in de vierschaar voor

Het 10e gebod

geboden toegevoegd, omdat God

gebod

en op geenerlei wijze uitkomt,

in 7nijn hart blijft,

deert

komend

w. de ivereld van ons hart. Zoo-

t.

maar ook

in

is

alzoo

daarom aan de overige

zijn heerschappij niet

enkel in mijn

uit-

de ivereld van mijn hart wil vestigen. Dit

dus metterdaad niet mijn naaste, maar mijzelven tegenover

en moest dus een afzonderlijke

plaats in de

Wet innemen.

God onderscheiden tusschen inUijvende en uitgaande werken, het ook bij den mensch en het zijn die r»&?ï)'r(?»de werken, die bij

;

noor het 10e gebod beheerscht worden. Zoo vormen dan de Tien geboden metterdaad een schoon geordend en

wel samenhangend

geheel.

komen

Eerst

de

drie geboden,

waarin den

mensch verboden wordt God opzij te willen zetten zich tegen God in het zinlijke; en tegen zyn God in het geesteUJke aan te kanten. Dan komen de twee overgangsgeboden, waarvan het 4e eidcht dat Gods leven richt;

snoer voor ons menschelijk leven menschelijke samenleving besta

zij

bij

;

en het 5e den eisch

stelt,

dat onze

de autoriteit Gods, Daarop volgt dan

de tweede reeks, die ons zegt, hoe wij ons in die menschelijke samenleving gedragen zullen, en wel zóó, dat

we onzen

naaste niet opzij

mogen

"^

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 487

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's