GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 271

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 271

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

HOOFDSTUK

XI.

259

II.

ingedrongen, dat ook vele geloovigen over zulk een opmerkelijk feit heenleven, maar op dien stroom mogen we niet mee afdrijven. Eer integendeel moet 's Heeren volk in zulk een goddelijk werk van 's Heeren majesteit

weer gaan

inleven;

Nazareth het

moet weer

het

heid voor ons worden.

Ge moet

kleine, lage

klare, levende, bezielende werkelijku Nazareth kunnen voorstellen, en in

woonhuis van

Jozef,

met den timmermanswinkel

En naar dat stedeke, naar dat huis, naar dien man gaat een engel uit. Een engel, die uit de verborgen, geheimzinnige wereld der eeuwige dingen zich plotseling in den droom aan zijn oog ontdekt en als in het achterhuis.

uit

den

treedt.

lichtsluier

En

der heiligheid voor zijn nachtbewustzijn te voorschijn

die engel

kwam

niet uit zich zelf of uit eigen aandrift,

was gezonden. Gezonden door den Drieëenigen God, en

bij

maar

die zending

kreeg hij den last mee, om voor alle eeuwen en voor alle natiën op eenmaal den Naam vast te stellen, waarmee de kinderen der menschen den Gezalfde noemen zouden. De bijomstandigheid dat deze heerlijke openbaring aan Jozef in een

droom

te

beurt

viel,

mag

in

het minst niet misbruikt,

werkelijkheid of de hooge beteekenis er van ook

Ook ons als

nachtleven in den droom

is in

zoekt of in ons dagleven, dit doet aan het

ons

zijn engel

zendt niets af of toe.

om op iets

de volle

af te dingen.

den grond der zaak even werkelijk

we wakker zijn. En of God de Heere

het dagleven, waarin

voor ons bewustzijn.

maar

Ook

in

Al het verschil bestaat enkel

ons nu feit,

in

ons nachtleven be-

dat Hij tot ons komt of

den droom

is

zulk een engel

maar een openbaring tot ons komt. Overdag heeft dit we dit bij dag behoeven; en in

volstrekt geen voortbrengsel van onze verbeelding,

van een hemelgeest, die van buiten af plaats in een

vorm en

gestalte,

gelijk

den nacht naar den aard der gestalten die ons nachtbewustzijn treffen kunnen. Maar beide malen is de aanraking van onze ziel door een verschijning uit den hemel even beslist. Zoo is en blijft dan de naam Jezus de naam die door God zelf voor den Middelaar bepaald en ons op de lippen gelegd is. Niet onze liefde of onze bewonderende aanbidding, maar Gods eigen bestel moest dien naam vaststellen. Die naam lag in Gods heiligen raad van eeuwigheid vast. Jezus zou zijn wat die raad bepaald had, dat de Middelaar wezen overmits nu naam en wezen hier elkaar volkomen dekken moest, geen onzekerheid of keus tusschen meerdere namen mogelijk. Met goddelijke gewisheid wierd uit den raad Gods de naam van jezus voor

zou.

En

was

er

den Messias vastgesteld.

Deze

heerlijke, lieflijke, troostende

naam van

Jezus

is

in zijn

wortel een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 271

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's